De eiwitshift tastbaar maken
Voor Erov betekent de Green Deal meer dan enkel een intentieverklaring. Met het engagement willen we de eiwitshift naar 40% dierlijke en 60% plantaardige eiwitten tegen 2030 breed ingang doen vinden. Concreet vertaalt dit zich in deze ambities die de eiwitshift zichtbaar en toegankelijk maken voor iedereen:
- Erov vzw draagt met ‘Lekker Oost-Vlaams’ de half-half campagne breed uit naar de consument.
- Erov vzw streeft in het provincierestaurant resto Leo naar een aanbod met een 60-40 verhouding tussen plantaardige en dierlijke eiwitten. Daarbij zet Erov vzw in op communicatie rond half-half en experimenteert met acties die het eetgedrag van consumenten positief kunnen beïnvloeden.
- Erov vzw implementeert de ambities van de eiwitshift in de structurele werking via inspiratiesessies & netwerkmomenten.
Door dit engagement toont Erov binnen een breed partnerschap dat duurzaamheid, innovatie en lokale productie hand in hand gaan. Minder dierlijke eiwitten consumeren is niet alleen goed voor het milieu en de gezondheid, maar biedt ook kansen voor lokale teelt en innovatieve voedingsproducten. Voor de 40% dierlijk promoot Erov lokaal en kwalitatief vlees en hiervoor werken we samen met ons Lekker Oost-Vlaams netwerk van lokale streek- en hoeveproducenten.
Lees meer: Persbericht 16 september 2025
