Camoufleer je zaak niet en kom met ons mee op online retailsafari.

—  in oktober 2023 houden we een nieuwe retailsafari in Aalst!  —

Op 9 februari 2023 namen we een groep gelukkige winkeluitbaters mee op tocht in Gent Centrum. Samen ontdekten we wat klantenervaring nu écht is, en hoe je het succes van je zaak een boost kan geven. Dat deden we door verschillende winkels te bezoeken, die hier nu al in uitspringen. Benieuwd? Doe de tocht hieronder online!

1
01. Stadsbrouwerij Gruut
2
02. Okay Direct als non-beleving
3
03. OHNE
4
04. WAY Coffee Roasters
5
05. Chocolaterie Vandenbouhede
6
06. Bookz&Booze
7
07. FEST Gent
8
08. Woody
9
09. MIGLOT parfumerie
10
10. Berenice & Colombian Boho
01. Stadsbrouwerij Gruut02. Okay Direct als non-beleving03. OHNE04. WAY Coffee Roasters05. Chocolaterie Vandenbouhede06. Bookz&Booze07. FEST Gent08. Woody09. MIGLOT parfumerie10. Berenice & Colombian Boho

01. Stadsbrouwerij Gruut

Onze safari start en eindigt bij stadsbrouwerij Gruut.

Aan de rand van het Baudelopark in Gent, ligt de stadsbrouwerij van Gruut verscholen.

Een van de unieke aspecten van het brouwproces van Gruut is dat zij een mix van traditionele en moderne brouwtechnieken gebruiken. Ze gebruiken een middeleeuwse techniek die “gruut” heet en waarbij een mengsel van kruiden, specerijen en andere plantaardige stoffen in plaats van hop wordt gebruikt om het bier op smaak te brengen en te bewaren. Gruut brouwerij gebruikt een unieke mix van kruiden, waardoor elk bier uniek is.

Zoals vele brouwerijen, kan je ook deze stadsbrouwerij een bezoekje brengen en uiteraard een reeks proevertjes bestellen. Maar Gruut zet ook op andere manieren in op beleving. Heb je al eens gehoord van hun ‘bieralchemist’? Of hun unieke manier van rondleidingen geven?

Of je nu houdt van het bier of niet, je gaat naar huis met een hoofd vol nieuwe kennis en een grote glimlach op je gezicht!

02. Okay Direct als non-beleving

OKay Direct: jouw 24/7 supermarkt.

OKay Direct is een supermarkt zonder personeel. “Is dat dan de ideale klantenbeleving?” horen we je denken. Misschien niet, misschien wel! Het is in elk geval heel bijzonder om deze winkel in zijn werk te zien.

OKay Direct onderscheidt van andere supermarkten door het gebruik van technologie om de winkelervaring te verbeteren. Bijvoorbeeld, klanten kunnen binnenkomen met hun mobiele telefoon en betalen via een app, waardoor er geen kassiers of betaalterminals nodig zijn. Ook heeft de winkel geen winkelmedewerkers die producten moeten aanvullen of klanten kunnen helpen. Hierdoor kunnen de kosten lager gehouden worden en worden de prijzen voor de klanten lager.

Tijdens de retailsafari ontdek je hoe OKay de opening van dit type winkels ervaren heeft, en wat de uitdagingen en kansen voor de toekomst volgens hen zijn!

Het concept in 6 stappen

1. Check-in

Download de XTRA app, laat je persoonlijke gegevens achter en scan de QR-code aan de ingang van het gebouw.

2.Handig: Koppel XTRA aan je mandje

Zo kan je ook meteen betalen in de app!

3. Winkelen

Wanneer je een product uit het rek neemt, scan je de app aan het slotje van de deur. Er wordt automatisch geregistreerd wat jij in je mandje gelegd hebt.

4. Alcohol kopen? 

Ook dat kan zonder personeel, én volgens de wettelijke bepalingen. Je opent geen deuren van rekken met alcohol met je persoonlijke code, wanneer je niet ouder bent dan 18 jaar.

5. Afrekenen

Scan je QR-code aan de kassa. De kassa geeft een overzicht van de spullen in je winkelmandje. Je kan gewoon afrekenen zoals normaal.

6. Check-out

Als je naar buiten gaat, scan je nog een laatste keer de QR code.

03. OHNE

Natuurlijk onverpakt

OHNE is een kruidenierswinkel die zich onderscheidt door het aanbieden van producten zonder verpakkingen. “Verpakkingsloos?!”

Jazeker! Ofwel brengen klanten hun eigen verpakkingen mee, ofwel maken ze gebruik van herbruikbare verpakkingen die beschikbaar zijn in de winkel. Minder afval, en zo dus ook een minimale impact op het milieu! 

Winkelen bij OHNE is dus niet alleen een hele ervaring, het trekt ook een groeiend publiek aan. Steeds meer mensen zijn zich bewust van de impact van hun consumptie- en afvalgedrag op het milieu en zoeken naar manieren om deze impact te verminderen. Bye bye overbodige verpakkingen, hallo mooie zelfgekozen potten die je telkens opnieuw kan vullen! 

04. WAY Coffee Roasters

Specialty Coffee

WAY bouwt aan een sterk merk. Dat is alvast zeker!  Je vindt hen in Gent terug met hun Roastery, koffiebar en nu ook met hun ‘plantbased bakehouse’.

WAY heeft een uitgebreide keuze aan speciale koffiebonen van hoge kwaliteit. Je kan kiezen uit verschillende soorten, regionale herkomsten en smaakprofielen. Je kan er dus je favoriete koffieboon vinden en een unieke smaakervaring beleven. Maar hun verhaal gaat nog een pak verder. 

De koffiebar werd opgericht met de intentie om mensen te leren om hun lievelingskoffie te maken. Klanten kunnen bijvoorbeeld deelnemen aan proeverijen en workshops om meer te leren over de verschillende koffiesoorten en hoe ze zijn gemaakt.  

Daarbij zijn ze zich enorm bewust van hun omgeving, en de impact die ze daarop hebben. Alleeeeeee koffies bij WAY zijn vegan. Dit verhaal zetten ze ook verder in de bakkerij die ze zelf opgericht hebben.

05. Chocolaterie Vandenbouhede

Chocolaterie Vandenbouhede

At je ooit al eens een praline met stoofvlees of met ‘bloody mary’ smaak? Bij Chocolaterie Vandenbouhede kan het! Zij maken namelijk chocolade, met net dat tikkeltje extra. 

In de etalage rijzen enkele indrukwekkende kunstwerken naar boven. En als je naar beneden kijkt, zie je de meester chocolatier naarstig aan het werk in zijn atelier. Stijn gebruikt de meest originele ingrediënten in combinatie met chocolade, wat elke praline tot een ontdekking maakt. 

Innovatie, kwaliteit en een wow-gevoel als je de winkel binnenstapt. Geloof je het niet? Proef/ontdek het dan zelf tijdens de retailsafari!

06. Bookz&Booze

Geestrijke geschenken om mee uit te pakken

Nooit meer saaie cadeaus op het volgende feestje dat je naartoe moet, dankzij Bookz&Booze!

Ief van Bookz&Booze helpt je om een cadeau op maat samen te stellen. Samen met jou gaat hij op zoek naar dé fles drank en hét boek dat bij deze persoon past. Dat doet hij op basis van een korte persoonlijkheidsscreening van de gelukkige cadeau-krijger die jij voor ogen hebt. 

Bookz&Booze verkoopt dus niet zomaar flessen met een boek bij, maar ze verkopen een totaalconcept waarmee je kan scoren bij al je vrienden of familieleden. 

07. FEST Gent

FEST Gent

FEST is in 2013 opgericht door Femke Furnée vanuit een persoonlijke behoefte aan origineel en betaalbaar design. Furnée: “Ik zocht mooi design voor een goede prijs, maar kwam erachter dat dit niet gemakkelijk te vinden is. Aan de ene kant heb je het massa-aanbod van de woonboulevards, aan de andere kant de voor mij onbetaalbare high-end designmerken. Ik besloot in het gat daartussen te springen.” Inmiddels heeft FEST een online store en zeven eigen winkels, in Amsterdam (2), Utrecht, Rotterdam, Antwerpen, Gent en Brussel. Daarnaast is FEST verkrijgbaar bij retailers in meer dan twintig landen, en ook de zakelijke markt, waaronder restaurants, hotels en kantoren, weet FEST te vinden. Zo staan er barkrukken en eetkamerstoelen bij het Grand Théâtre de Genève en heeft het hoofdkantoor van modemerk Karl Lagerfeld in Amsterdam eveneens heel wat FEST in huis.

08. Woody

Woodyworld

Comfortabel en kwalitatief zijn ze deze pyjama’s zeker en vast. Maar wat Woody écht uniek maakt, is hun krachtige storytelling.

In de winkel in Gent maak je kennis met “Woodyworld”. In de Woodyworld komen de diertjes op de pyjama’s tot leven. Je leest hun verhalen voor je kindje gaat slapen of ontmoet ze in het echte leven dankzij de AR-toepassing in de applicatie.

Een selfie maken met je favoriete Woodydier die op je schouder zit? Zo gepiept! Een tablet of een smartphone, da’s alles wat je nodig hebt om je vriendjes op je pyjama tot leven te wekken. Met de Woody World app scan je het diertje op je pyjama en plots staat het in levende lijve voor je neus!

09. MIGLOT parfumerie

MIGLOT parfumerie

Op zoek naar een geur die niemand anders heeft? Een geur die zo exclusief is, dat iedereen deze enkel met jou kan linken?

Bij MIGLOT in Gent kan dat zomaar even! Zij staan bekend om zijn unieke en handgemaakte geuren die speciaal zijn ontworpen voor individuele klanten en voor bedrijven.

Miglot Parfumlabo biedt een breed scala aan geuren, variërend van klassieke tot moderne geuren, en alle geuren zijn uniek en op maat gemaakt. Klanten worden uitgenodigd om actief deel te nemen aan het ontwerpproces en samen te werken met geurontwerpers om hun perfecte geur te creëren.

Dat ruikt hier naar de ideale klantenbeleving!

10. Berenice & Colombian Boho

Samenwerking tussen twee merken

Gaan brunchen, en dan nog snel een plantje kopen ? Of een origineel potje kopen, en nog even blijven plakken voor een koffietje?

Vlakbij het beginpunt van onze route vind je Berenice & Colombian Boho. Een unieke samenwerking tussen twee jonge ondernemers. Zij huren namelijk samen een pand, dat ze elk op hun eigen manier ingekleed hebben en waarmee ze toch een aanvulling bieden op elkaar activiteiten. Zo drukken ze niet alleen de kosten, maar maken ze elkaar ook succesvoller.

Heb je zelf nog wat ruimte over in jouw gebouw? Misschien bieden deze ondernemers jou dan wat extra inspiratie!

Vond je deze online retailsafari interessant? Bekijk hier hoe EROV jouw ondernemerszin nog meer kan stimuleren.
www.erov.be/aanbod/ondernemingszin/