Het horecakoppel, Freddy Vanraepenbusch en Addy Rogies, baat sinds 2015 Taverne De Jachthaven uit in Eeklo. Een toeristische trekpleister met een prachtig zicht op de Eeklose vaart. Het is er een gezellig komen en gaan van wandelaars, fietsers, mensen uit de streek en toeristen die de camperplaats dichtbij gebruiken. Iedereen vindt de weg naar Taverne De Jachthaven voor een heerlijke snack met lokale kwaliteitsproducten.

Foto Café De Jachthaven

De keuze om een taverne uit te baten stond echter niet in de sterren geschreven. Ze vonden elkaar op de werkvloer. Beiden werkten bij Lotus Bakeries in Lembeke, maar het idee om een zaak op te starten speelde al langer. Na een periode van prospectie namen ze Taverne De Jachthaven in concessie van vzw EYK, de Eeklose Yachting & Kampeerautovereniging.

Hoe hebben jullie afgelopen jaar ervaren?

Addy: “Het voorbije jaar was een zeer zware periode. Niet alleen moesten we tweemaal verplicht sluiten, maar ik ben daarnaast ook herstellende van borstkanker. Op persoonlijk vlak kwam de eerste lockdown als geroepen, want zo kon ik recupereren van mijn chemokuur. Op 10 juni vorig jaar zijn we opnieuw opengegaan.”

Freddy: “We hebben een herschikking gedaan en ons terras vergroot om coronaproof te zijn. Met de start van het zomerseizoen was het hier bijzonder druk. We hebben zeer goed gewerkt. Alles verliep heel vlot, want de meeste klanten reserveerden vooraf. Het moest niet, maar gebeurde spontaan. Maar dan moesten we in september wéér dicht.”

Hoe proberen jullie nu toch aan inkomsten te geraken?

Addy: “Onze klanten komen bij ons genieten van de rust in een groen kader. Het zijn meestal 50+, veel wielertoeristen en wandelaars. Het contact met de klanten missen we enorm. We hopen echt dat we op 1 mei opnieuw open mogen, misschien alleen het restaurantgedeelte. Sinds de tweede horecasluiting maken we takeawaygerechten en leveren we aan huis. Op woensdag is het spaghettidag en verkopen we een gerecht aan 9 euro in plaats van 11 euro. Een succesvolle formule die we zeker gaan aanhouden wanneer de zaak terug opengaat. Op zondagnamiddag bieden we passanten chocomelk en koffie aan. Het is wel belangrijk om dit te promoten op facebook. Blijven communiceren met de klanten is de boodschap.”

Freddy: “De steunmaatregelen van de overheid zijn zeer welgekomen. We lijden verlies, maar we kunnen het overbruggen. Op het moment dat we opnieuw mogen opengaan, zullen we veel moeten investeren. Alle producten moeten opnieuw aangekocht worden. Om verspilling tegen te gaan hebben we tijdens de lockdown sommige producten geschonken aan wijkcentrum De Kring. We hopen dat de brouwerijen hun vervallen dranken terugnemen en gratis nieuwe aanleveren. INBEV en Campina hebben dat na de eerste lockdown gedaan. Hopelijk kunnen we de barkrukken snel terugplaatsen aan de toog, want de toog is een bron van inkomsten.”

“Met de verplichte sluiting genieten onze kinderen van de gezellige familiemomenten. Maar soms vervelen we ons gewoon dood. We missen onze klanten, het sociaal contact en de waardering voor ons werk.”

Foto Café De Jachthaven

Horeca is geen gemakkelijke sector. Heb je soms spijt van die keuze in deze moeilijke periode?

Freddy: “Elke zelfstandige moet veel uren kloppen, maar we hebben absoluut geen spijt van onze keuze voor de horeca. Het was een berekend risico. We hebben heel wat geïnvesteerd en het werpt zijn vruchten af. Mijn vrouw staat in de keuken. Ze heeft geen koksdiploma, maar heeft een grote passie voor koken en lekker eten. Ik doe de bar en de boekhouding. We hebben een pool van vier studenten die hier een vakantiejob doen. Natuurlijk hebben we nog veel ideeën voor de toekomst, zoals een zomerbar installeren. Op termijn willen we de menukaart uitbreiden en een jonge, ambitieuze kok aanwerven.

Addy: “We zijn blij met de extra initiatieven van de provincie om lokale handelaren in de kijker te zetten. Wij kopen zelf zoveel mogelijk lokaal aan bij producenten en handelaars in de streek. Door deel te nemen aan de Doe lokaal-campagne hebben we de wedstrijd ‘Win je kop op De Lijn bus’ gewonnen. Van zodra de horeca weer opengaat, zullen er twee bussen van De Lijn rondrijden met onze affiche. Die extra promotie vanuit de provincie wordt bijzonder geapprecieerd. Onze zaak ligt niet in het handelscentrum en we vinden het belangrijk dat alle zaken de kans krijgen om extra publiciteit te krijgen.

Welke tip geef je graag aan je mede-ondernemers?

Freddy: “Goed personeel moet je op handen dragen. Het is niet evident om goede mensen te vinden, maar met onze vier studenten hebben we echt een topteam. We zouden graag nog twee mensen aanwerven. Het eerste gesprek bij een sollicitatie is cruciaal. Ik vind het belangrijk dat kandidaten zich bescheiden opstellen of zelfs wat twijfelen. Kandidaten moeten openstaan om bij te leren en ervaring op te doen. Wij leren hen dan de kneepjes van het vak.”

Waar vinden jullie je ontspanning?

Addy: “Met de verplichte sluiting genieten onze kinderen van de gezellige familiemomenten. Nu kunnen we alle dagen ’s avonds samen eten. We wandelen veel met de honden en hebben via de kinderen Netflix ontdekt. Maar soms vervelen we ons gewoon dood. We missen onze klanten, het sociaal contact en de waardering voor ons werk. Maar we hebben wel voldoende rust.