Door corona hebben veel ondernemers het moeilijk om mentaal overeind te blijven. Volgens Cédric van Branteghem, ex-topsporter en Corporate Wellbeing Lead bij Energy lab, kan je met enkele kleine ingrepen je snel terug beter en fitter voelen.  

  1. Blijf voldoende bewegen

Bewegen werkt stressverlagend en bevordert de creativiteit. Blijf dus bewegen. Je hoeft daarom nog niet te gaan hardlopen. Je kan ook op andere manieren het lange stilzitten onderbreken. Door telefoongesprekken al stappende te doen, bijvoorbeeld. Of door ‘s avonds na het eten een wandeling te maken met de hond of met de kinderen. 

  1. Zorg voor een goede nachtrust 

Ontspanning is cruciaal voor een goede nachtrust. Vermijd daarom teveel prikkels. Probeer ‘s avonds wat vroeger je computer af te sluiten, de televisie uit te zetten, je gsm opzij te leggen en een goed boek te lezen. Voldoende beweging is ook een goede slaapmaker. Door te bewegen, gewoon wandelen of licht joggen is al voldoende, zal je een betere nachtrust hebben. 

  1. Eet gezond en evenwichtig

Eet gezond, met veel groenten en fruit. Bouw regelmaat in. Beperk het aantal maaltijden tot drie per dag en snoep niet de hele dag door. Kies ook eens voor een gezond tussendoortje zoals een stuk fruit.

  1. Drink niet teveel alcohol

Tracht het aantal alcoholconsumpties per week te beperken. Teveel alcohol is nefast voor je nachtrust en zorgt voor vermoeidheid en concentratieverlies. Het is goed om die spiraal af en toe te doorbreken en enkele dagen geen alcohol te drinken. 

  1. Bouw rustmomenten in

Eten aan je werkplek geeft stress. Zit niet te schransen achter je computerscherm maar zoek een aparte plek om te ontbijten of te lunchen. Werk je aan de keukentafel, kies dan een andere plek aan de keukentafel. Maak er een rustmoment van.

  1. Werk in focusblokken

Focus je op de hoofdtaken en verlies je tijd niet met randzaken. Zet je mailbox uit en je gsm op stil en werk eerst de belangrijke taken af vooraleer je antwoordt op e-mails en sms’en. Teveel prikkels zorgen voor concentratieverlies. Deel je taken in. Het zal je stressniveau verlagen.

Meer weten? Volg  ons gratis webinar ‘Ontdek de coach in jezelf: praktische tips om je medewerkers maximaal te motiveren’ met Cristy Heymans en Cédric Van Branteghem op woensdag 27/1 om 14u. 

  • Next PostRegionale kwaliteitslabels in FRiDGE-regio’s