Vlaanderen telt 135.710 freelancers. Een stijging van maar liefst 23,9% op drie jaar tijd. Een freelancer werkt zonder personeel en is zijn eigen baas. Drie op vier freelancers werkte ervoor als werknemer in dienstverband. Wij spraken met Kris Buckinx, zaakvoerder van MarketinX en initiatiefnemer van coworking space ‘Coco’ in het centrum van Stekene.

Kris was programmadirecteur bij TV Oost en startte vier jaar geleden met een eigen communicatiebureau. Hij levert totale communicatieplannen voor kmo’s, met een sterke nadruk op social media. “Als freelancer werk je meestal thuis en alleen. Daarom ben ik gestart met een coworking space. Ik huur het pand in het dorpscentrum van Stekene en heb plaats voor twaalf freelancers, die hier hun werkplek hebben en een bijdrage betalen.”

Booming business

Hij haalt aan dat coworking ‘booming business’ is. De vraag is groter dan het aanbod. “Naast freelancers zijn ook bedrijven uit Antwerpen en Brussel geïnteresseerd in deze coworking space. Ze willen hun personeel uit het Waasland de mogelijkheid geven om een aantal uren dichtbij huis te werken in plaats van in de file te staan. Daarom ga ik volgend jaar mijn capaciteit verdubbelen en flexplekken inrichten.”

Sociaal contact

“Het sociaal contact met andere freelancers is heel belangrijk. Je hebt collega’s nodig om te kunnen functioneren. Het is hier huiselijk en gezellig ingericht. Je mag zelfs je hond meebrengen, op voorwaarde dat het een rustige hond is (lacht).” Vooral freelancers uit de creatieve sector werken in Coco:een websitebouwer, iemand die video’s maakt, iemand die textiel bedrukt en een eventbureau. “Het is een inspirerende omgeving. We leren van elkaar en versterken elkaars netwerk. Ik heb onlangs samen met een freelancer een nieuw bedrijf opgericht. We maken websites voor een scherpe prijs.“

Financieel

Als freelancer bepaal je zelf de strategie, kies je je werkuren, bouw je zelf iets op. Heel wat voordelen, maar toch niet altijd evident. Kris vertelt dat het bij de start financieel een uitdagende stap is. “Toen ik begon had ik een paar goede klanten. Je moet iets unieks kunnen leveren en je moet een netwerk hebben. Het is zeker geen ‘hoera verhaal’. Het is soms hard. Er zijn onbetaalde klantenfacturen en er is de druk om rustige de maanden te overbruggen. Je moet investeren om te kunnen verdienen. Vandaar dat het zo belangrijk is om je te omringen met een goede boekhouder en mensen die je advies kunnen geven.”

  • Next PostSlim netwerken: van comfortzone naar effortzone