5 gouden tips om je merk nog sterker in de verf te zetten
Herman Janssen, zaakvoerder Brein en Branie, legt je uit welke stappen je kunt ondernemen om je merk nog sterker te positioneren.
- Zoek de naam van je bedrijf of organisatie op Google. Wat zie je?
Staat er een tagline en een korte omschrijving van je website op Google? Of staat daar het eerste stukje tekst dat Google overneemt van je site? Ben je erin geslaagd om één of meerdere zoekwoorden in die tagline te smokkelen? Denk met andere woorden goed na over je tagline en de omschrijving van je bedrijf of organisatie die je op Google wilt terugzien!
- Staan er niet te veel bananen op de homepage van je website?
Hoe je je onderneming ‘pitched’ op Google is ontzettend belangrijk. Potentiële klanten en doelgroepen klikken op basis van die informatie door naar je website. Maar wat gebeurt er op de homepage van de website? In welk oerwoud komen ze dan terecht? Hier geldt slechts één advies: niet te veel ‘bananen’ alstublieft! Geregeld kom ik op homepages terecht in een oerwoud van ‘bananen’. Probeer de focus te leggen op één heel mooie grote rijpe banaan waar de geïnteresseerde naartoe getrokken wordt. Neem maar eens een kijkje op de sites van Tesla en Mercedes: je ziet duidelijk het verschil tussen één heel duidelijke verkoopgerichte banaan – één bepaald type wagen – en een oerwoud.
- Heb je de doelen van je site bepaald?
Onlangs vroeg ik een ondernemer wat het doel is van zijn website. Na een lange stilte antwoordde hij dat hij daar niet bij stil had gestaan. Jammer natuurlijk. Want het is enorm belangrijk om je doelen te stellen en ze te meten. Denk dus goed na over het hoofddoel van je site. Moeten klanten iets aanvragen, een mail sturen of moeten ze juist bellen? Zet zeker ook niet te veel doelen uit en analyseer de geselecteerde doelen met Google Analytics. Niet alleen om te weten te komen waar je potentiële klanten en/of doelgroepen vandaan komen maar ook om ervoor te zorgen dat bezoekers op je website doen wat je wilt dat ze doen.
- Bekijk maandelijks de statistieken van je website
Ga na of de doelen die je geselecteerd hebt, gehaald worden en bekijk de statistieken van bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves minimaal één keer per maand. Aan de hand van die informatie kan je eventuele reclamecampagnes uitzetten of delen van de website aanpassen aan het gedrag van de bezoekers.
- Klank is een belangrijk onderdeel van je merk
‘Klank’ als onderdeel van de merkbeleving klinkt misschien een beetje hol. Ik maak het graag concreet. Er zijn mensen die speciaal naar het autosalon trekken om een wagen te kopen. Ze bezoeken de standen van de verschillende automerken en slaan deuren en koffers open en dicht. De ‘klank’ zegt dan iets over de degelijkheid en de veiligheid van het merk. Misschien is dit voor jou geen aandachtspunt en een ver-van-je-bed-show. Dat kan, maar het hoeft zo niet te zijn. Bel eens naar het algemeen nummer van je bedrijf en laat jezelf in wacht zetten. Hoor je iets wat je vrolijk stemt als potentiële klant? Als ondernemer kan je maar beter eens nadenken over de eigen ‘klank’ van je organisatie.
Op donderdag 5 november staat de module marketing van bOOST gepland. Herman Janssens is gastspreker op de sessie Merkstrategie.
”Onlangs vroeg ik een ondernemer wat het doel is van zijn website. Na een lange stilte antwoordde hij dat hij daar niet bij stil had gestaan. Jammer natuurlijk. Want het is enorm belangrijk om je doelen te stellen en ze te meten.
Herman JanssensBrein&Branie