Rip Curl gaat in zijn blog met surfers op zoek naar de beste golven. Velux klaagt de huidige indoor generatie aan en motiveert om terug de natuur in te trekken. Welk verhaal, waarin mensen zich kunnen herkennen, brengt jouw onderneming? En aan welke basiselementen moet zo’n verhaal voldoen? In de workshop ‘Storytelling’ geeft Petra Beeckx, copywriter, podcaster en story architect, aan de hand van good practices en verhaalstructuren een blueprint voor jouw merkverhaal. Wij gingen langs bij Petra om te weten te komen waar precies de kracht ligt van een goed verhaal.

Waarom is storytelling zo belangrijk voor een merk?

We zitten vandaag in wat men noemt een ‘content shock’. Dus het enige wat je kan doen is je afvragen welke boodschappen jouw publiek wil horen. Verpak je die boodschap in een verhaal gebracht met herkenbare personages, met verlangens en angsten die representatief zijn, dan voelt een consument zich begrepen. Dat is ook de reden waarom je dat laatste boek zo graag las, of waarom je elke avond diezelfde Netflix-serie opzoekt. Dat is ook waarom je met bepaalde merken connecteert. Je gooit het merk af en toe een ‘like’ toe als het ware.

Vanwaar komt die drang om met merken te connecteren?

We willen ons verbinden met eender wie ons leven kan verbeteren. Doet een merk of bedrijf dat, dan geven volgers met plezier toestemming om met hen te praten. Mensen stellen zich open om de onderlinge relatie verder uit te bouwen. Zorg er dus voor dat je telkens iets zinvols vertelt. Anders wordt het al snel hashtag wegsfeer.

Hoe kan je dat dan vermijden?

Neem een stapje terug. Staar je niet blind op je product, en stel de juiste vragen omtrent je publiek, en welke rol jij wil spelen. Waar liggen je klanten wakker van? Welk verhalenuniversum wil je bouwen? Hoe kan je iemand in je verhaal betrekken, en hoe houd je dat vertrouwen doorheen de hele marketing funnel?

Petra Beeckx is schrijver van (web)teksten, reportages, luisterstukken. Ze heeft 15 jaar ervaring in communicatie en marketing voor zowel bedrijven, onderwijs als NGO’s. Op 12 november geeft ze de sessie digitale storytelling voor de marketingsessies van bOOST!

  • Next PostDe 5 van Herman Janssen