Dat netwerken een must is, kunnen we niet langer ontkennen. Alleeen weet niet iedereen hoe je dit op een slimme manier kan gaan doen. Dimitri Verhoye, managing director Smart D’Advice en netwerktrainer, biedt antwoorden. Netwerken is volgens hem immers iets dat je kan leren.

Welke valkuilen bestaan er zoal op vlak van netwerken?

Ten eerste is het belangrijk dat men gaat netwerken wanneer alles professioneel goed loopt en niet als redmiddel wanneer het bedrijf in nood is. Probeer daarnaast ook vaker uit je comfortzone te komen en je zogenaamde ‘effortzone’ te betreden. Mensen maken vaak de fout om anderen op te zoeken die ze al kennen. Wanneer men zich in een grotere groep van onbekenden bevindt, vindt men het moeilijk om zichzelf spontaan voor te stellen en is men nogal snel geneigd de blik af te wenden. Wees goed voorbereid, bedenk een goede elevatorpitch en ontwerp een goed businesskaartje!

Probeer vaker uit je comfortzone te komen en je zogenaamde ‘effortzone’ te betreden.

Kan je van al je medewerkers verwachten dat ze regelmatig gaan netwerken?

Vandaag de dag is netwerken een noodzaak in elk bedrijf. Het is echter belangrijk dat je als werkgever bepaalde richtlijnen meegeeft aan de ambassadeurs van je organisatie. Er zijn bitter weinig organisaties die hiervoor een strategie hebben en hun mensen de juiste faciliteiten kunnen bieden. Zo denk je beter bij voorbaat na over het nut van het netwerken, welk budget je kan besteden en hoeveel vrijheid je je ambassadeurs wil geven.

Wat is volgens jou de sterkte van offline- versus online netwerken?

Face-to-face netwerken biedt een aantal grote voordelen. Je leert om jezelf voor te stellen, je kan eens over andere dingen praten dan gewoon business en de personen waarmee je praat informeel leren kennen. De rol van sociale media bij het netwerken mag daarnaast ook zeker niet onderschat worden. Zo is LinkedIn nog steeds het sterkste medium online. De kosten zijn minimaal en het zou wel eens de meest geüpdate database op onze aardbol kunnen zijn. Netwerken begint echter wel bij het effectief ontmoeten van mensen. Pas wanneer je goed weet wie er zich in je online netwerk bevindt, zal je je netwerk optimaal kunnen onderhouden en laten renderen.