30/03/2022 10:30  -  11/05/2022 17:00

Traject Hello Future? How can I help?

Welke trends en veranderingen maken jouw kmo kwetsbaar in de toekomst? Hoe beïnvloedt dit jouw businessmodel? Kortom: is jouw bedrijf nog relevant binnen 10 jaar?

Dit driedaags traject begeleidt kmo’s in de voedingssector in het futureproof ondernemen. Je ontmoet collega-ondernemers met straffe strategische plannen. Samen met een gespecialiseerde strateeg ga je op zoek naar de valkuilen in jouw organisatie. 

Schrijf je hier in

Programma

Dag 1: Get to know

30 maart van 09.30 – 17 uur

Inspiratiedag gevuld met boeiende bedrijfsbezoeken en denkoefeningen.
Wat zijn de eerste stappen naar een duurzamer businessmodel? Op bezoek bij Het Hinkelspel, Foodbag en Brouwerij Huyghe.

  • Duurzaam, futureproof, veerkrachtig,… allemaal goed en wel. Maar wat betekent dit nu juist? Tijdens deze inspiratiedag bezoeken we bedrijven die al de eerste stappen zetten richting toekomstgericht ondernemen. 
  • Via verkennende denkoefeningen, kom je tot concrete inzichten. Waar positioneert je bedrijf zich vandaag? Wat maakt jou uniek, of net niet?  Waar zet je graag meer op in, wat wil je liever afbouwen? 
  • Collega’s van onder andere Klingele, Het Hinkelspel, Brouwerij Huyghe, Confidas en Noyen delen hun ervaring. Alvast kennis maken met onze ambassadeurs?  Neem dan zeker een kijkje op onze blog!

Dag 2: Get to work

20 april van 9 – 17 uur

Start bij je eigen businessmodel: welke innovaties maken je bedrijf sterker en veerkrachtiger?

Tijdens deze toegepaste workshop bekijk je je bedrijf vanuit een andere bril.

  • In de workshop bekijk je waarop je bedrijf verder moet inspelen, en wat dat betekent voor het businessmodel.
  • Centrale vragen zijn: Hoe organiseer je verandering vandaag? Waar moet de operationele focus blijven? Hoe innoveer je? Maak je de juiste keuzes? Wat zorgt ervoor dat bepaalde dingen werken en financiële return geven?
  • Zo komen we tot betere inzichten in je businessmodel: wat is er sterk aan? Waarop scoor je minder? Wat verwacht je doelpubliek? 

Dag 3: Get together

11 mei van 9 – 17 uur

Tegen welke uitdagingen loop je aan? Wat zijn de vervolgstappen? Wat is hoofd- en bijzaak?

Focus je best op een geleidelijke evolutie of is dit hét moment om grote stappen te nemen? Bespreek het samen en zet de puntjes op de i.

  • Met de inzichten van de eerste twee sessies, verdiepen we ons verder in de verschillende strategische opties.
  • Je werkt aan een kader waaraan je de komende jaren elke strategische, tactische en operationele keuze kan aftoetsen.
  • We maken het zeer scherp en gaan op zoek naar die acties met een potentieel exponentieel effect.
  • Kortom: we zoeken naar focus – hoe hier volop op inzetten én je organisatie meekrijgen in dit nieuwe denken en handelen.

Praktisch

Waar?

  • Dag 1: Op bezoek bij Het Hinkelspel, Foodbag en Brouwerij Huyghe. Alleemaal in de omgeving van Gent.
  • Dag 2: Wijndomein Leeflank (Bosstraat 97, 9340 Lede)
  • Dag 3: Brouwerij The Musketeers (Reepstraat 208, 9170 Sint-Gillis-Waas)

De concrete dagplanningen krijg je ruim op voorhand doorgestuurd.

Tarief?

450 euro (excl. BTW) voor het traject van drie dagen, inclusief catering, rondleidingen en tastings
Belangrijk!! Alimento betaalt € 140 per dag terug aan deelnemers van voedingsbedrijven uit Paritair Comité 220 (max. 3 deelnemers per bedrijf).

Inschrijven doe je hier!

Trends in de voedingssector

Benieuwd welke trends de toekomst van de voedingssector vorm geven? Bekijk hieronder de webinar van Charlotte Boone van Flanders’ Food. Ze geeft je enkele concrete voorbeelden rond innovatie in de voedingssector. In het driedaags traject Hello Future ga je hier concreet mee aan de slag.

Vragen over dit traject?

Bel even naar Lien (+32 470 33 27 82) of stuur haar een mailtje lien.dewitte@erov.be

In samenwerking met Flanders’ FOOD, het innovatieplatform voor de Vlaamse agrovoedingsindustrie. Samen met hun leden – bedrijven, onderzoeksinstellingen, verenigingen en federaties in de voedingssector– vormen zij de speerpuntclusteragrifood, het netwerk voor innovatie in de agrovoedingsindustrie.