30/03/2022 10:30  -  11/05/2022 17:00

Traject Hello Future? How can I help? van Flanders’ FOOD en EROV

Welke trends en veranderingen maken jouw organisatie kwetsbaar in de toekomst? Hoe zullen die uitdagingen van de toekomst jouw businessmodel beïnvloeden? Kortom: zal jouw organisatie nog relevant zijn binnen 10 jaar? Samen met Flanders’ FOOD organiseren wij een driedaags traject waarin we kmo’s in de voedingssector begeleiden in het futureproof ondernemen. Je ontmoet collega-ondernemers met straffe strategische plannen en gaat samen met een gespecialiseerde strateeg op zoek naar de valkuilen in jouw organisatie. 

Programma

Dag 1: Get to know

30 maart van 09.30 – 17 uur

Inspiratiedag gevuld met boeiende bedrijfsbezoeken en denkoefeningen.
Wat zijn de eerste stappen naar een duurzamer businessmodel? Hoe pakken andere spelers in het veld dit aan? Rond welke case moet jouw organisatie werken?

  • Duurzaam, futureproof, veerkrachtig,… allemaal goed en wel. Maar wat betekent dit nu juist? Moeite om het bos door de bomen te zien? Tijdens deze inspiratiedag zoeken we uit hoe we in de veelheid van duurzame oplossingen tot een echte strategische, structurele wijziging in het businessplan kunnen komen. Hiervoor gaan we op bezoek bij bedrijven die al de eerste stappen gezet hebben richting toekomstgericht ondernemen. Wij noemen ze onze ambassadeurs! Doorheen de dag maken we enkele explorerende denkoefeningen, om tot concrete inzichten te komen. Waar positioneert je bedrijf zich vandaag? Wat maakt jou uniek, of net niet? Wat vind je niet bij jouw organisatie, dat concurrenten wel hebben? Waar zetten we graag meer op in, wat willen we liever afbouwen? Waar zit je precies in het veranderingsproces en wat was de moeilijkste stap?
  • Je ontmoet collega’s van onder andere Klingele, Het Hinkelspel, Brouwerij Huyghe, Confidas en Noyen. Alvast kennis maken met onze ambassadeurs?  Neem dan zeker een kijkje op onze blog!

Dag 2: Get to work

20 april van 9 – 17 uur

Start bij je eigen businessmodel: welke innovaties onderneem jijzelf het best om jouw bedrijf sterker en veerkrachtiger te maken? Tijdens deze toegepaste workshop bekijk je je bedrijf vanuit een andere bril.

  • Aan het einde van de dag is er voldoende stof tot nadenken. Je bent in staat om te reflecteren over de positionering van jouw eigen bedrijf, product en proces. Hiermee bieden we dan in een volgende workshop meer handvatten vanuit verschillende duurzame mogelijkheden. Zo bekijken we waarop jouw organisatie verder moet inspelen, en wat dat betekent voor het businessmodel.
  • Centrale vragen zijn: Hoe kan je verandering vandaag organiseren? Waar moet de operationele focus blijven? Hoe kan je innoveren? Maak je de juiste keuzes? Wat heeft er voor gezorgd dat bepaalde dingen gaan werken en financiële return gaan geven?
  • Zo komen we tot betere inzichten in je businessmodel: wat is er sterk aan? Waarop scoor je minder? Wat verwacht je doelpubliek? 

Dag 3: Get together

11 mei van 9 – 17 uur

Tegen welke uitdagingen loop je aan? Wat zijn de vervolgstappen en wat is hoofdzaak en bijzaak? Focus je best op een geleidelijke evolutie of is dit hét moment om grote stappen te nemen? Bespreek het samen en zet de puntjes op de i.

  • Met de inzichten van de eerste twee sessies, verdiepen we ons verder in verschillende strategische opties. We zoeken wat voor jouw onderneming, én de toekomst van je onderneming, de beste leidraad is. Het resultaat is een kader waaraan de komende jaren elke strategische, tactische en operationele keuze kan worden afgetoetst.
  • We maken het zeer scherp en gaan op zoek naar die acties, activiteiten of bijsturingen met een potentieel exponentieel effect. Daarnaast gaan we ook op zoek naar dingen in je dagdagelijks activiteit of businessmodel die je mogelijks beter afbouwt of stopzet.
  • Kortom: we zoeken naar focus – hoe je hier volop op kan inzetten én hoe je je organisatie meekrijgt in dit nieuwe denken en handelen.

 

Tijdens deze workshops krijg je inzicht in hoe verschillende maatschappelijke trends een invloed hebben op het voortbestaan van jouw organisatie.  Tijdens de eerste ‘first steps’-webinar gaf Charlotte Boone van Flanders’ FOOD alvast concrete voorbeelden rond groeien door innovatie. Dit deed ze op niveau van het product, het proces en je business. De workshops zullen verder inzoomen op hoe ook de kleinere kmo zich moet blijven aanpassen aan een veranderende wereld.  Inspiratie gezocht? Het webinar kan je hieronder vinden:

Praktisch

Waar?

  • Dag 1: Op bezoek bij Het Hinkelspel, Foodbag en Brouwerij Huyghe. Allemaal in de omgeving van Gent.
  • Dag 2: Brouwerij The Musketeers (Reepstraat 208, 9170 Sint-Gillis-Waas)
  • Dag 3: Kruiden Claus (Beerstraat 1, 9770 Kruishoutem)

De concrete dagplanningen krijgen jullie ruim op voorhand doorgestuurd.

Tarief?

450 euro (excl. BTW) voor het traject van drie dagen, inclusief catering
Belangrijk!! Alimento zal een terugbetaling organiseren van € 140 per dag voor deelnemers van voedingsbedrijven die ressorteren onder Paritair Comité 220 (max. 3 deelnemers per bedrijf). 

Inschrijven doe je hier!

Vragen over deze opleiding?

Bel even naar Lien (+32 470 33 27 82) of stuur haar een mailtje lien.dewitte@erov.be

In samenwerking met Flanders’ FOOD, het innovatieplatform voor de Vlaamse agrovoedingsindustrie. Samen met hun leden – bedrijven, onderzoeksinstellingen, verenigingen en federaties in de voedingssector– vormen zij de speerpuntclusteragrifood, het netwerk voor innovatie in de agrovoedingsindustrie.