Veel studenten weten na het afstuderen niet welke richting ze uit willen. Hoe vaak hoor je niet het verhaal van een student die dan toch maar beslist om verder te studeren? Of van de student die dan maar de “voor-de-hand-liggende” job kiest (want natuurlijk worden alle taalstudenten leraar en alle psychologiestudenten psycholoog), om na enkele jaren in te zien dat ze de bal compleet mis geslagen hebben en helemaal niet doen wat ze graag doen? Het is een muziekje dat helaas al grijsgedraaid is ondertussen, en het plaatje zal nog wel even blijven draaien… Aan de andere kant zorgt dit voor veel verloop van jonge starters op de arbeidsmarkt, iets waar veel bedrijven grijze haren van krijgen.
Gelukkig zijn er ondertussen heel wat initiatieven die studenten toch meteen op het juiste carrièrepad willen zetten, en bedrijven aan goed personeel willen helpen. Eentje daarvan is MONO Masterclass. MONO is een vzw die afgestudeerden ondersteunt en zowel op persoonlijk als professioneel vlak wil laten groeien. Wil je weten hoe ze dat concreet aanpakken, lees dan zeker verder.
MONO voor jongeren
MONO Masterclass is een intensief traject van drie maanden dat een brug slaat tussen de theoretische opleiding en het praktische werkveld. Pas afgestudeerden krijgen namelijk de kans om samen met anderen de uitdagingen van het echte bedrijfsleven in een bedrijf aan te pakken!
Tijdens het MONO-traject start de afgestudeerde met de basisbeginselen van teamdynamiek en projectmanagement. Daarna worden ze samen met twee à drie andere ondernemende talenten ondergedompeld in een echte uitdaging van het werkveld waarbij ze in periodes van vier weken in een bedrijf terecht te komen. Tijdens het hele proces worden ze gecoacht met de bedoeling hun eigen talenten te leren kennen en te ontwikkelen. Het traject wordt afgesloten tijdens een gezellige get together met het werkveld, familie en vrienden. Om het kort te zeggen: MONO zorgt ervoor dat de afgestudeerde met een rijkelijk gevuld portfolio naar het werkveld kan trekken, voeling krijgt met de arbeidsmarkt, een netwerk uitbouwt en zo sterker staat om aan de loopbaan te beginnen.
Een soort stage dus? Nee! MONO heeft een ander perspectief, dat gegroeid is vanuit verschillende maatschappelijke trends waarop ze willen inspelen.
- Door het overaanbod aan opleidingen, maken studenten na het hoger onderwijs vaak een studiekeuze zonder exact te weten wat hun talenten en interesses zijn. Wat volgt is vaak een parcours van jobhopping waar noch de jongere noch de bedrijven iets aan hebben.
- Jongeren doen toch al enige ervaring op, wat hun profiel interessanter maakt op de arbeidsmarkt.
- Heel wat sectoren zijn minder bekend bij jongeren, of schrikken hen af als potentiële werkplek net omdat ze er geen voeling mee hebben. Dankzij MONO komt elke sector in aanmerking!
Het antwoord van MONO op al deze trends: een traject waarin de jongeren kunnen proeven van en experimenteren met hun talenten binnen een bedrijfssetting, waarin ze zichzelf, gelijkgestemden, nieuwe sectoren en een beginnend netwerk leren kennen. De kernwaarden van MONO hierin zijn passie, ondernemingszin, resultaatgerichtheid en betrouwbaarheid.
En wat is het kostenplaatje van dit alles? Een student betaalt 750 euro (excl. BTW), verspreid over de drie maanden van het traject.
MONO voor bedrijven
Uiteraard kan niet alleen de pas afgestudeerde terecht bij MONO. Ook bedrijven die graag in contact willen komen met nieuwe talenten die beschikbaar zijn op de arbeidsmarkt kunnen bij hen aankloppen. Staat immers niet elk bedrijf voor tal van uitdagingen? Met een pas afgestudeerde haal je iemand in huis die flexibel, leergiering en geëngageerd is, en die bovendien met een frisse en innovatieve blik de arbeidsmarkt betreedt. Een maand lang drie à vier afgestudeerden opnemen in het bedrijf klinkt dus al bij al zo slecht nog niet. Ze worden begeleid door een expert, zodat de kwaliteit van het eindproduct gegarandeerd kan worden én de dagdagelijkse taken en verantwoordelijkheden binnen het bedrijf er niet onder lijden. Smaakt de samenwerking naar meer? Dan heb jij er een kwalitatieve medewerker bij en heb je bovendien een jongere aan een eerste succesvolle job geholpen. Win-win!
Interesse om zo’n traject te begeleiden? Dan moet je hier rekening mee houden.
- Een uitdaging binnen je bedrijf op vlak van marketing, communicatie, HR, businessmodel, partnerships, financiering… Dit kan heel breed zijn. MONO helpt met het uitwerken van de projectfiche, waarmee het project voorgesteld zal worden aan de jongeren. Zo kunnen zij op basis van hun interesse en passie voor het juiste project kiezen.
- Een pitch op dag 1 met aansluitend jouw GO of NO GO op de tegenbriefing van je team.
- Wekelijks gedurende vier weken even samen zitten met je team om de vooruitgang te bekijken en bij te sturen waar nodig.
- Aanwezig op de pitch en eindpresentatie op de laatste dag met daarbij jouw input en feedback.
De uitwerking van een business challenge, waarbij drie à vier studenten je team komen versterken, kost 4.000 euro. MONO is een vzw en dus niet BTW-plichtig. In ruil krijg je wel:
- Een strategisch of operationeel antwoord op een uitdaging binnen je bedrijf.
- De kans om afgestudeerden te leren kennen en hen je bedrijf voor te stellen.
- Een nieuwe uitdaging door samen te werken met jonge, ondernemende talenten.
Een voorbeeld van een succesverhaal vinden we bij Tanguy Serraes, de vroegere CEO van Confiserie Larmuseau. De challenge luidde als volgt: “Werk de marketingcommunicatie van A tot Z uit voor een nieuwe start-up ‘Luggage Butler’ en werk hiervoor drie internationale marketingcommunicatie acties uit.” Achteraf bleken de inzichten en de ideeën van de MONO-talenten verhelderend en een absolute meerwaarde voor hun marketingstrategie!
Wil je nog meer weten over de rol van je bedrijf binnen een MONO-traject?
De toekomst en uitdagingen voor MONO
De grootste uitdaging voor MONO is naambekendheid. Zowel afgestudeerden, onderwijsinstellingen, studentenverenigingen en bedrijven moeten het merk (beter) leren kennen. Dat is MONO’s eigen challenge waar ze dan ook volop op inzetten. Op die manier wil MONO binnen vijf jaar een kwalitatieve partner zijn waar bedrijven en organisaties kennis kunnen maken met een pool van ondernemende en gedreven potentiële medewerkers die ze in-house toelaten om een uitdaging op te lossen en om ervaring op te doen en te proeven van verschillende sectoren en bedrijfsculturen.