Gedreven onderneemster Caroline Fant, baat in Burst, een deelgemeente van Erpe-Mere, een grote zaak uit in lingerie, kantoorbenodigdheden, kranten en geschenkartikelen. 

Foto Caroline Fant

Hoe kom je erbij om lingerie en kantoorbenodigdheden naast elkaar te verkopen?

Caroline: “Bij velen lijkt het op het eerste zicht een vreemde combinatie. Maar alles begon in 1973. Mijn vader nam een drukkerij in Burst over en mijn moeder baatte een lingeriewinkel uit, die hoorde bij de drukkerij. In 1980 verhuisde de drukkerij en werd de winkel alsmaar uitgebreid met nieuwe artikels. Ook in Sint-Lievens-Houtem startten we een winkel met kantoormateriaal, uitgebaat door mijn broer. Ikzelf kwam in 1992 rechtstreeks van de schoolbanken om mee te helpen in de familiezaak.”

Hoe heb je het voorbije jaar beleefd?

“Het is zeer druk geweest, want in de eerste lockdown was onze winkel één van de weinigen die open bleef, omwille van de kranten en tijdschriften. Het is keihard werken. Ik heb twee personeelsleden. Mijn ouders doen de boekhouding en in onze andere winkel in Sint-Lievens-Houtem werkt mijn broer samen met twee personeelsleden. In 2019 startte ik met een webshop, famica-shop.be. Hier verkoop ik de lingeriecollecties. Ik verkocht toen al veel via Facebook en wou dat efficiënter organiseren.”

“Aangezien ik een GLS ParcelShop in de winkel heb, kunnen pakketten heel snel en vlot verstuurd worden. Eerst stonden er 500 artikelen op de webshop en nu staan er 2080 artikelen op. Door de coronacrisis verkopen we naast lingerie, badmode, nachtkledij en beenmode ook alle geschenkartikelen voor kinderen online, zoals knutselmateriaal en speelgoed. Tijdens de lockdown was er heel veel vraag naar speelgoed voor kinderen.”

Veel ondernemers zijn gestart met online verkoop tijdens deze periode. Dat lijkt allemaal heel eenvoudig. Is dat ook zo?

“Het vraagt veel werk om een webshop te beheren. Je moet van elk artikel een foto maken met prijzen en maten. Het duurt ook zes maanden tot een jaar om je webshop bekend te maken. De grootste uitdaging is klanten overtuigen om hun eerste aankoop te doen. Daarom steek ik bij elk pakket nog een extra gadget en een persoonlijk kaartje. Dit wordt enorm geapprecieerd. Van zodra de eerste aankoop online gedaan wordt, volgt al snel een volgende. Mijn webshop is eens ‘ontploft’ door een post op sociale media. Daarin stond dat artikelen bij ons goedkoper waren dan op Bol.com. Onze verkoop rees toen de pan uit. In die zin versterkt een webshop de fysieke winkel, want nieuwe klanten pikken dit op en komen ook fysiek naar de winkel. “10% van mijn omzet haal ik uit verkopen via de webshop en het gaat in stijgende lijn. De coronacrisis heeft dit zeker versneld. Ik merk ook een stijgende interesse voor ons online aanbod vanuit het buitenland en bekijk om mijn webshop uit te breiden naar Nederland, Frankrijk en Duitsland. Ik volg dagelijks via Google Analytics hoeveel mensen de webshop bekijken, wie een mandje vult en al dan niet overgaat tot een aankoop. Ik kan zien waar deze klanten vandaan komen en wat hun geslacht en leeftijd is. Als ik vervolgens adverteer op Facebook, weet ik perfect tot welke doelgroep ik me moet richten.” 

Je bent één van de vier winnaars van de Doe lokaal-campagne van EROV. Je hebt ‘Je kop op De Lijn’ gewonnen en twee bussen van De Lijn reden gedurende 2 maanden rond met jouw affiche.

“Ik vond de Doe lokaal-campagne een mooie campagne en heb de affiche gedeeld via mijn sociale media. Het is echt buiten mijn comfortzone om zelf op een affiche te staan, maar het is heel mooie reclame voor mijn zaak. Ik heb er zelf ook een wedstrijd rond georganiseerd. De eerste vijf klanten die mij een foto of filmpje bezorgd hebben van mijn affiche op De Lijnbus kregen een waardebon van 50 euro. En ik heb heel wat positieve respons gekregen.”

“Concurrenten beschouw ik als mijn collega’s. We moeten elkaar helpen en samenwerken.”

Foto Caroline Fant

Hoe zie je de toekomst voor je bedrijf?

“Voor de uitbreiding en het beheer van mijn webshop zal ik een extra personeelslid aanwerven. Ik zoek heel actief naar nieuwe merken en producten. We staan erom gekend, ver buiten de regio, dat we altijd de nieuwste artikelen in de winkel hebben. Vanaf volgend winterseizoen verkoop ik bijvoorbeeld mutsen, wanten en sjaals van het hippe merk Bart Amsterdam. Voor corona bezocht ik dikwijls beurzen, maar nu verloopt dit ook allemaal online. Ik krijg honderden mails per dag van firma’s met nieuwe artikels en volg online beurzen, maar ik mis het sociaal contact en persoonlijk advies.”

Hoe ontspan je, hoe geniet je in deze bijzondere tijden? 

“Mijn winkel sluit enkel op zondag, dus er is niet veel tijd om te ontspannen. Ik heb twee tieners in huis. Het is niet evident om een juiste balans te vinden tussen werk en gezin. Reizen en sporten doe ik graag. Vroeger speelde ik volleybal en nu heb ik een koersfiets gekocht. Alleeen moet ik nog tijd vinden om te fietsen.”

Heb je voor ons of andere ondernemers een tip of andere wens?

“Concurrenten beschouw ik als mijn collega’s. We moeten elkaar helpen en samenwerken. Wanneer een concurrent iets niet in stock heeft, help ik hen uit de nood. Ik ben lid van heel wat Facebookgroepen met lingeriewinkels of krantenwinkels om tips en advies uit te wisselen. Daarnaast ben ik actief in bestuur van Unizo Erpe-Mere en de Raad lokale economie.”

Famica

Naar famica-shop.be