Leo Borms is zaakvoerder van La Confiance. Een koekjesbedrijf dat met 10 medewerkers, speculoos en gezonde koekjes produceert. La Confiance dankt zijn naam aan de bakkerij die overgrootvader Jozef Borms begin jaren ’20 van vorige eeuw oprichtte. Enkele jaren geleden vond Leo het speculoosrecept van zijn overgrootvader terug en dat inspireerde hem om zijn droom te volgen. Vandaag brengt hij dit familierecept uit 1924 opnieuw tot leven met enkel de beste biologische ingrediënten.
Van waar komt de naam ‘La Confiance’?
Leo: “Mijn overgrootvader, bakker Jozef Borms, en zijn partner August richtten rond 1920 La Confiance op. Confiance betekent vertrouwen. Jozef geloofde dat je het vertrouwen van mensen wint met eerlijkheid, betrouwbaarheid en door elke dag naar de beste resultaten te streven. Deze waarden gaf hij ook door aan mijn opa en vader die dat vervolgens aan mij doorgaven. Vandaag werken we nog steeds volgens die filosofie op basis van drie T’s: taste, trust en transparency. We streven naar een unieke smaak voor onze speculoos. We ontvingen al tweemaal de Superior Taste Award, waar een jury van meer dan 200 koks en specialisten in zetelt. Vervolgens willen we dat de consument vertrouwen heeft in wat we doen. Wij produceren volgens de meest strikte normen qua voedselveiligheid en worden jaarlijks meermaals geaudit. We gebruiken ook alleen maar hoogkwalitatieve biologische ingredienten. Als laatste willen we tonen wat we doen. Dat doen we door bedrijfsbezoeken mogelijk te maken of deel te nemen aan Openbedrijvendag. Het toppunt van onze transparantie is dat de boeren die op onze verpakkingen staan, de boeren zijn die de hoofdingrediënten voor onze speculoos leveren. Zo levert Thibault uit Beaumont in Wallonië de tarwebloem, boeren Federico en José leveren de hazelnoten en de cacaonibs.”
Hoe hebben jullie het voorbije jaar beleefd?
“Toen ik in januari 2020 op een internationale beurs enkele Chinezen met een mondmasker zag lopen, leek dat nog een ver-van-mijn-bedshow. Wie had ooit gedacht dat we enkele maanden later in dezelfde situatie zouden zitten. We hebben 2020 allemaal in onzekerheid doorgebracht. Een virus is een onzichtbare vijand en iedereen was bezorgd om zichzelf en zijn familie. Op het werk pasten we onze reeds strikte hygienische werkwijze op een aantal punten aan zodat we covid-proof konden werken. Allees werd ontsmet: deuren, klinken, computers… Wij zitten in een prioritaire sector dus we hadden het geluk dat we verder mochten produceren. De collega’s van productie aten buiten de refter, in ons ruime magazijn en op veilige afstand van mekaar en wie kon, werkte van thuis. Sociaal was dat niet gemakkelijk. Doordat we een klein bedrijf zijn, is het ons wel gelukt om iedereen voldoende te informeren. Onze bedienden zijn blij wanneer ze nog eens naar het werk kunnen komen, tussen het telewerken door. Ze wisselen mekaar af, zodat er steeds permanentie is. Wat ik wel mis, zijn de informele gesprekken met de medewerkers.”
Hebben jullie de crisis gevoeld?
“De omzet is met een kleine 15% achteruit gegaan. Eind 2019 deden we de deuren dicht van onze bedrijfswinkel in Dendermonde en deze is niet meer opnieuw opengegaan. Onze winkel in Brugge, Maison La Confiance, is tot de zomer van 2020 dicht geweest omdat er geen toeristen waren. In plaats van 7 dagen op 7 open te zijn, evolueerden we naar 3 dagen in de week, in combinatie met een webshop. En die heeft zijn vruchten wel afgeworpen. We willen ons lokaal en duurzaam karakter nog meer uitspelen. Initieel wilden we dat doen via groepsbezoeken aan het bedrijf in Dendermonde gecombineerd met een proeverij in de bedrijfswinkel. Maar dat gaat nu gewoon niet. We kunnen dat momenteel enkel digitaal overbrengen. Dus we zetten veel in op social media, omdat dit de enige manier is die we momenteel nog hebben om ons kenbaar te maken. Daarnaast ontwikkelen we ook een nieuw receptenboek voor de winkel in Brugge en een publicatie over de geschiedenis van La Confiance om aan te tonen hoe lokaal verankerd ons verhaal is.”
De beleving van jullie product is zeer belangrijk voor jou?
“Als nog niet gekend merk, is die beleving héél belangrijk. In de winkel in Brugge is dat gemakkelijker over te brengen dan vanuit het bedrijf in Dendermonde. Wij moeten het hebben van de mensen die proeven en zo merken dat dit geen speculoos is zoals een andere. Op die manier is men ook bereid de meerprijs te betalen, mits een woordje uitleg. De 1-op-1 degustaties op beurzen of op de winkelvloer met de consument vallen momenteel helaas allemaal weg.”
Heeft corona jullie iets positief gebracht?
“Als je enkel naar de cijfers zou kijken, dan heeft corona een negatieve invloed gehad op het bedrijf. Maar een bedrijf is meer dan zijn omzetcijfers. De crisis heeft onze mensen dichter bij elkaar gebracht. We hebben een veilige vertrouwde omgeving kunnen aanbieden en dat is de sfeer alleen maar ten goede gekomen. We waren door de fysieke afstand die corona met zich meebracht ook genoodzaakt om anders en beter te communiceren. Onze vergaderingen werden korter en efficiënter. Het spijtige is natuurlijk dat je dan de informele babbel met collega’s op de werkvloer niet meer hebt.”
“Als je enkel naar de cijfers zou kijken, dan heeft corona een negatieve invloed gehad op het bedrijf. Maar een bedrijf is meer dan zijn omzetcijfers. De crisis heeft onze mensen dichter bij elkaar gebracht.“
Waar zie je La Confiance staan over 10 jaar?
“De ambitie is om elke 5 jaar de omzet te verdubbelen. Dat kan. We moeten werken aan onze naamsbekendheid, van beide producten. Voor de speculoos is dat La Confiance, voor de suikerarme koekjes is dat Ceval Healthfood. 2 merken actief uitbouwen is een hele uitdaging. We willen ook gaan werken voor andere voedingsbedrijven of merken die een kwalitatief product willen maken. En dat op een duurzame manier, dus niet met de laagste marges. We hopen ook meer aanwezig te zijn in de grote warenhuizen waar het gros van de Vlamingen gaat winkelen. Daarnaast willen we ons ook meer richten op samenwerkingen met externe partners die onze producten opnemen in geschenkpakketten. Momenteel hebben we zo’n samenwerking met Het Groot Vleeshuis in Gent. Ook de stad Dendermonde deed een mooie bestelling voor hun werknemers. De stad maakte zelf een lijst op met Dendermondse bedrijven en doet op hen beroep bij het organiseren van events, recepties en het aanleveren van producten.”
Ben je gegroeid als ondernemer?
“Ik beschouw mezelf als een plato-product. Ik wil altijd leren. Ik besteedde meer aandacht aan meditatie tijdens het afgelopen jaar. Normaal ga ik 1 à 2 keer per jaar naar Marokko om te ontspannen en voor de rust. Maar het langste dat ik ben weggeweest in 2020, is drie dagen naar de zee. Dat is niet genoeg tijd om je hoofd eens leeg te maken. Om te ontspannen visualiseerde ik soms de oceaan om zo tot rust te komen. Daarnaast schat ik de mensen waar ik op kan rekenen nog meer naar waarde nu. Ik apprecieer mijn mensen hier heel hard omdat ze zich zo inspannen, omdat ze flexibel zijn, omdat alles vlot verloopt en ze op elkaar zijn afgestemd. De permanente bezorgdheid om alles draaiende te houden blijft wel: we zijn zo een klein team dat als één iemand wegvalt, je een probleem krijgt.”
Heb je nog een tip of een wens voor andere ondernemers?
“Het is heel cliché, maar de dag van vandaag wens ik iedereen een goede gezondheid toe. En dan vooral een goede mentale gezondheid. Als ondernemer ben je heel wat gewoon en kan je veel aan, maar de politiek mag geen spelletjes spelen. De meeste ondernemers willen terug naar normaal gaan en liefst zo snel mogelijk. Heb ook aandacht voor de mentale gezondheid van de mensen die dicht bij jou staan en die je mogelijks niet meer zag of gehoord hebt. Neem op één of andere manier opnieuw contact op. Ik hoop dat we een warmere maatschappij krijgen, al vrees ik wel dat we snel in de oude gewoontes zullen vervallen.”