Mélanie Velghe is grafisch vormgever en werkt al 6 jaar onder de naam Illyvanilly. Ze ondersteunt voornamelijk ondernemers en bedrijven bij het maken van visueel sterke communicatie. Sinds kort houdt Mélanie zich ook bezig met Melazines, kleine geïllustreerde boekjes over uiteenlopende onderwerpen.

Foto IllyVanilly

Misschien is het wel interessant om eens te beginnen bij het begin! Hoe ziet jouw carrièrepad er tot nu al uit?

Mélanie: “Eigenlijk heb ik al vanalles gedaan. Na mijn studies ben ik op de klantendienst van een bank terechtgekomen. Daar heb ik na 10 jaar mijn job als Learning & Development Manager opgezegd. Op een bepaald moment had ik het gevoel dat het nieuwe er een beetje af was, terwijl ik net altijd op zoek ben naar nieuwigheden. Ik was altijd enorm gepassioneerd door voeding én was op zoek naar een nieuwe uitdaging. Zo kwam ik bij Balls&Glory terecht, een paar maanden nadat Wim Ballieu ermee was gestart. Wij waren een goede match. Ik was verantwoordelijk voor het operationele, hij voor het creatieve. Na enkele jaren wou ik met mijn eigen bagage aan de slag. Wat ik al die tijd zelf had geleerd, kon ik ook aan andere ondernemers leren. Ik begon op zelfstandige basis ondernemers te ondersteunen bij operationele processen en communicatie. Dat heb ik dan ook kunnen doen voor een heel aantal bedrijven, uiteraard vaak in de voedingssector: onder andere Larmuseau, De Superette, Alix… De rode draad in al die jobs was dat ik graag bezig was met dingen mooier of beter te maken: methodes en processen, mooie visuals, originele invalshoeken.”

Hoe ben je in de grafische sector gerold? En hoe is Illyvanilly dan ontstaan?

“Mijn klanten waren vaak op zoek naar mooi grafisch materiaal voor hun communicatie en vonden grafische bureau’s heel duur, waardoor ik bedacht dat ik daar zelf ook wat mee kon doen. Ik had al veel zelf geleerd en heb nog een avondopleiding grafische vormgeving gevolgd, waarna ik alle communicatie en consultancy overboord gegooid heb. Vanaf dan was ik grafisch vormgever. Dat is nu vier jaar geleden. Het was een zware aanpassing omdat ik niet meteen klanten had. Ik ben er ook niet zo goed in om mezelf te verkopen, maar het lukte uiteindelijk wel. Met ups en downs. Ik doe dit vooral graag en dat is heel belangrijk voor mij.”

De creatieve sector is sowieso al geen evidente sector, ook zonder pandemie. Hoe ben je als jonge graficus omgegaan met het nieuwe normaal waar we een jaar geleden in terecht kwamen?

“Voor alles begon, had ik het gevoel dat ik goed bezig was en genoeg werk had. Maar toen kwam corona en is alles weggevallen, ook bestaande klanten. Zo heb ik een aantal klanten in de opleidingswereld, die zaten ook plots zonder werk. Voor een klant die evenementen en samenkomsten voor ondernemers organiseerde, kon ik uiteraard ook niet veel meer betekenen. Dat viel allemaal weg. Maar dat was voor iedereen zo, dus ik lag er niet echt van wakker. Ik kon er niets aan doen. Het was mijn schuld niet dat ik geen werk had. Dat gaf me wat rust. Nu is het alweer beter, maar het is nog steeds rustiger dan ervoor. Ik heb geprobeerd om me er niet te druk in te maken en ik heb tijd gehad om andere dingen te doen. Mijn eigen dingen, zoals de Melazines. Ik had dat al lang in mijn hoofd.”

Met je Melazines wil je je onstilbare honger naar kennis en weetjes delen met de wereld. Hoe ben je op dat idee gekomen?

“De Melazines zijn kleine boekjes in een vast format van 16 pagina’s met eigen illustraties. Elk Melazine gaat over één bepaald thema. De Melazines die ik nu al gemaakt heb, zijn gericht op particulieren, over onderwerpen waar ik zelf in geïnteresseerd ben of waar ik iets over te vertellen heb, zoals kamerplanten, kombucha, vasten, etc. en waarvan ik denk dat mensen er iets aan hebben. Ik ben een creatieve generalist en dus in vanalles geïnteresseerd. Als ik iets niet weet, zoek ik het op. Ik ben een Google-aar eerste klas en ik vraag alleen maar hulp aan mensen als ik het zelf niet kan vinden. Ik lees veel, zoek veel op, volg veel op social media en luister podcasts. Ik heb een abonnement op Skillshare, een Amerikaans bedrijf dat tutorials brengt rond allerlei creatieve zaken. Als ik maar kan bijleren! Ik ben bijvoorbeeld piano beginnen spelen tijdens de coronacrisis, met een app. Ik kan er werkgewijs niets mee doen, maar dat leerproces is leuk. Daar gaat het vooral om. Vaak is het zo dat eens ik iets beheers, ik het niet meer leuk vind. Ik haal bezinning en inspiratie uit een leerproces. Dat is ook de reden dat ik al zoveel verschillende jobs heb gedaan.”

“Ik hou van bijleren. Ik haal bezinning en inspiratie uit een leerproces. Vaak is het zo dat eens ik iets beheers, ik het niet meer leuk vind.”

Foto IllyVanilly

Wat zou je voor jezelf bestempelen als een positieve wending die teweeggebracht is door de coronacrisis?

“Ik heb wat meer tijd kunnen spenderen aan dingen die ik zelf graag wou doen. Door de Melazines en al de plannen die ik daarmee heb, heb ik gerealiseerd dat ik het liefst enkel dat zou doen. En daar wil ik ook naar streven! Geen presentaties of flyers voor bedrijven meer, zodat mijn werk nog meer van mij wordt. Ik wil wel altijd een goed evenwicht behouden. Ik zou nooit enkel voor mezelf of enkel voor klanten willen werken. Maar ik laat mijn agenda ook niet zomaar bepalen. Ik streef altijd persoonlijke ontwikkeling na, ook los van corona. Er is altijd wel iets dat ik kan leren. Ik zoek dat ook op. Ik volg elk jaar wel een opleiding en ik ben altijd bezig met wat ik wel en niet wil doen.”

Heb je ook nieuwe klanten door de crisis? Hoe hou je contact met hen?

“Er zijn niet echt nieuwe klanten bijgekomen, behalve EROV misschien (lacht). In september volgde ik een marketingopleiding, enerzijds voor de Melazines, anderzijds om te leren hoe ik mezelf beter in de markt kan zetten. Ik ben er dus wel mee bezig. Het is een evenwicht zoeken tussen manieren vinden om te communiceren die bij me passen en toch af en toe uit mijn comfort zone te treden. Verder heb ik het vooral van bestaande klanten, die aan anderen over mij vertellen. Via die mond-tot-mond-reclame kan ik wel eens nieuwe klanten binnenrijven. De mensen die me out of the blue contacteren, zijn vaak niet de klanten die ik wil. Die zijn soms op zoek naar goedkoop of gratis werk of hebben onhaalbare deadlines. Het gebeurt best vaak dat bedrijven me vragen om een eerste opdracht gratis te doen, omdat ze mij nog niet kennen. Of grote bedrijven die grafische vormgevers tegen elkaar uitspelen. Daar doe ik gewoon niet aan mee. Dat vind ik niet oké. Maar dat ligt niet aan corona, dat gebeurde ervoor ook al. Veel mensen in de creatieve sector komen dat tegen.”

Hoe ziet de toekomst er uit voor je bedrijf?

“Ik wil vooral dingen doen die ik graag doe. En voor hetzelfde geld doe ik over vijf jaar weer iets anders. Al denk ik nog niet zo ver vooruit. Ik stel mezelf geen megadoelen. Want wat moet je doen eens je dat doel bereikt hebt? Ik probeer wel een richting te bepalen en ben blij met elke evolutie. Ik ga dit jaar volop inzetten op de Melazines. Er zijn er nu acht, die liggen al in drie winkels. Ik wil elk kwartaal een nieuwe maken. Mijn plan daarnaast is ook om dat format aan bedrijven en organisaties te verkopen. Een Melazine op maat, dat ze kunnen inzetten om een boodschap te brengen aan hun klanten, of aan hun personeel. Ik denk dat bedrijven heel veel communiceren en via zo’n boekje is weer eens iets anders. Misschien een beetje old school, maar ik geloof wel in het effect om iets tastbaars in je handen te hebben. Helaas er is vaak tijd te kort om alles meteen te realiseren. Het verkopen, in de markt zetten en de communicatie errond vergt tijd. Ik vind dat ook niet zo makkelijk, dus het vraagt wel wat energie. Daarom probeer ik het op mijn eigen tempo, stap voor stap aan te pakken. Het lukt zo ook wel, het moet niet morgen klaar zijn.”

Wat hoop of wens je voor je collega-ondernemers?

“Ik hoop vooral dat alles binnenkort voorbij is. Dat iedereen weer op zijn positieven kan komen en dat we er zonder al te veel kleerscheuren van af komen. En dat de bedrijven niet zomaar gaan teruggrijpen naar de gebruiken van vroeger maar ook leren uit hun ervaringen en nieuwe manieren van werken.”

Naar illyvanilly.be