Tijs Van Impe (39) werkte jarenlang als verkoper in een elektrozaak, tot hij uitviel met een burn-out. Hij ging op zoek naar nieuwe dingen om zijn gedachten te verzetten. Hij bestelde een paar potten verf en begon sneakers een persoonlijk design te geven. Al snel merkte hij dat zijn omgeving hier heel enthousiast op reageerde, en dat hij hier wel eens zijn werk van zou kunnen maken. Zo startte hij in volle coronaperiode zijn bedrijf Tazz Customs op. Zijn sneakers zijn stuk voor stuk unieke kunstwerkjes en worden gedragen door bekende gezichten zoals Average Rob, Kraantje Pappie en Geert De Vlieger.

Foto Tazz Customs

Dag Tijs! Ik had deze ochtend toch wat twijfels over de keuze van mijn schoenen omdat ik jou zou ontmoeten. Ben jij iemand die veel aandacht schenkt aan wat iemand aan zijn voeten draagt? 

Tijs: “Haha, ja toch wel hoor. Ik zeg altijd ‘I make sneaker-contact before I make eye-contact’.  Wat je aan je voeten draagt, is een reflectie van wie je bent. Het vertelt op een bepaalde manier je verhaal als persoon. Aan de hand van iemand zijn schoenen kan je afleiden of die persoon sportief is, ‘nen hiphopper‘ of eerder ‘nen johnny’.”  

Voor jou was afgelopen jaar dubbel bijzonder. Jij begon een nieuwe zaak terwijl ons land geteisterd werd door een onbekend virus. Hoe spannend was dat? 

“Spannend, maar eigenlijk ook wel heel fijn. Ik ben in oktober 2019 gestart met mijn traject richting ondernemerschap via Starterslabo. Ik ben nog volop aan het groeien en aan het bijleren en probeer hier ook wel wat mijn tijd voor te nemen. Voor mij mag alles wat trager gaan. Dat heeft niet alleen te maken met corona, maar ook omdat ik nog aan het herstellen ben van een burn-out.”

“Ik merk dat elke dag anders is. De ene dag ben ik super positief en kan ik heel veel aan. De volgende dag kan ik me opeens heel geconfronteerd voelen met het feit dat alles plots heel echt en concreet geworden is. Dan voel ik dat ik moet opletten dat ik geen paniekaanval krijg. Ik besef dat er nu veel van afhangt en dan leg ik soms te veel druk op mezelf.” 

Heb je het gevoel dat de situatie rond covid de opstart van jouw bedrijf afgeremd heeft? Of kon het je net motiveren om er extra hard voor te gaan? 

“Corona heeft vooral mentaal zijn effecten gehad, maar het is niet zo dat het mij op een bepaalde manier gestuurd heeft of tegengehouden heeft. In mijn atelier ben ik voornamelijk alleen aan het werk, dus ik kon mijn activiteiten grotendeels normaal voortzetten. Maar elke dag thuis zitten met de kindjes die opvang nodig hebben en alle onzekerheid die in de wereld rondzweeft, daar had ik het wel lastig mee. Ik denk zelfs dat het einde van corona wel eens een negatief effect zou kunnen hebben op mijn zaak. Wat ik maak is een luxeproduct en daar spenderen mensen momenteel hun geld aan. Wanneer ze hun geld terug kunnen uitgeven aan andere zaken, zou het kunnen dat de vraag terug wat mindert. Ik probeer nu om mijn naam zoveel mogelijk te verspreiden om een vastere stroom aan cliënteel uit te bouwen.” 

Je bent gestart met het customizen van sneakers nadat je op je vorige werk uitgevallen bent door een burn-out. Kan je zeggen dat je nu volledig genezen bent? 

“Die gevoelens heb ik nu soms nog, maar vaak op een andere manier. Het gaat met ups en downs. Soms voel ik terug wat paniek. Dan is het enige wat helpt om naar huis te gaan en in mijn bed te kruipen. Zo voelde ik mij onlangs, waardoor ik een enorme achterstand opgebouwd had in mijn werk. Klanten moesten langer op hun bestellingen wachten, waardoor ik nog meer druk begon te voelen. Ik kwam in een vicieuze cirkel terecht. Gelukkig ben ik daar uit geraakt door bepaalde projecten die mij energie gaven eerst aan te pakken.”

Veel ondernemers kunnen toegeven dat ze te kampen hebben met stresssymptomen. Maar wat waren bij jou de signalen dat het écht de verkeerde kant opging? 

“Toen ik paniekaanvallen begon te krijgen, had ik door dat er wel echt iets moest gebeuren. Ik voelde mij benauwd, was volledig gedemotiveerd en futloos en voelde me zelfs gedegouteerd door het feit dat ik naar mijn werk moest gaan.” 

Heb je het gevoel dat ondernemer worden jou op de een of andere manier ‘gered’ heeft na je burn-out? 

“Ik denk dat dit mij op een bepaalde manier zeker een nieuwe boost gegeven heeft. Ik geniet enorm van het gevoel dat ik nu alles zelf in handen heb. Ik ben onafhankelijk van anderen en dat sterkt me. Ik heb niet langer het gevoel dat ik iemand anders rijk aan het maken ben, maar dat ik zelf de gevolgen draag van mijn eigen werk. Toch heb ik het soms nog moeilijk om kleine dingen in perspectief te zien. Maar over de grote thema’s heb ik wel geleerd wat écht belangrijk is voor mij. Dat is bijvoorbeeld mijn gezondheid, zowel mentaal als fysiek. Ik heb ook ingezien hoe belangrijk het voor mij is om tijd te spenderen met vrienden en familie. Ik heb een gezin en ik wil daar tijd voor kunnen maken. Ik wil niet de papa zijn die niks anders doet dan werken en zichzelf daarmee kapot maakt. Je hebt mensen die gewoon niet anders kunnen, en dan zie je hoe ze de rest allemaal vergeten en zichzelf geen rust gunnen. Dat heb ik er niet meer voor over.”

Foto Tazz Customs

“Laat niet te veel druk op je schouders leggen door anderen en door wat ‘de norm’ zou moeten zijn. Laat je niets wijsmaken door anderen, enkel jij kan voelen wat je nodig hebt. Zoek naar een systeem dat voor jou werkt.”

Heb je ook nog enkele tips voor andere ondernemers rond mentale gezondheid? 

“Als het niet goed gaat met jezelf, kom dan op je eigen tempo te weten waar het aan ligt. Laat niet te veel druk op je schouders leggen door anderen en door wat ‘de norm’ zou moeten zijn. Laat je niets wijsmaken door anderen, enkel jij kan voelen wat je nodig hebt. Zoek naar een systeem dat voor jou werkt. Bij sommigen helpt het om zaken te visualiseren, om meer te bewegen,… Zoek de dingen op die jou energie geven en waardoor je het gevoel krijgt in een goede flow te zitten. Wat mij persoonlijk enorm helpt is het maken van een goede planning. Zo hangt er momenteel eentje in mijn kast. Deze planning is super visueel. Hiervoor zat alles in mijn gsm of in een app, maar wanneer het druk werd vond ik het heel lastig om daar naar te kijken en begon ik dat gewoon te vermijden. Daarnaast ben ik ook gezonder gaan leven en ga ik af en toe mountainbiken om mijn gedachten te verzetten.” 

Wat is voor jou, naast mentaal welzijn, een grote uitdaging als ondernemer?

“Ik vind het persoonlijk een moeilijke oefening om een prijs te plakken op wat ik aflever. Ik wil niet te veel vragen, zodat ik steeds voldoende klanten kan vinden. Langs de andere kant besef ik ook dat mijn tijd en mijn creativiteit hun waarde hebben en dat de schoenen bij mij dus vanzelfsprekend veel meer kosten dan een standaard model in de winkel. Bij mij kopen mensen meer dan een paar schoenen. Ze kopen eigenlijk een klein kunstwerkje. Mijn ideale klant is dus niet de persoon die denkt: ‘je hebt gewoon op schoenen getekend’, maar de klant die ook de waarde ziet van het werk dat daar in kruipt. In een ideaal scenario kan ik de projecten kiezen die mij energie geven en werken voor cliënteel die de correcte prijs wilt betalen voor mijn werk. Ik wil vooral de nadruk leggen op kwaliteit en liever extra tijd steken in één paar sneakers die ik duurder kan verkopen, dan een massa werk te hebben aan honderden sneakers die ik voor een appel en een ei zou verkopen.” 

Je lijkt me iemand die eerder perfectionistisch is en de lat voor zichzelf hoog legt. Heb je ambitieuze plannen voor de toekomst?

“Ik kijk heel hard op naar andere mensen die artistiek bezig zijn. Of het nu muziek is of beeldende kunst. Ik vind mezelf pas geslaagd als ik op het niveau zou zijn waarop die mensen zitten. Ik ga pas fier zijn als ik iets kan, dat ik nog nooit gekund heb. Mijn ambitie is om het internet volledig kapot te maken met wat ik doe. Ik droom ervan om echt een impact te kunnen hebben. Om werk af te leveren waardoor mensen mij onthouden. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik iets te bieden heb, maar heb nooit de kans gegrepen om te tonen wat ik kan. Ik denk dat dit nu echt mijn kans is. Ik wil graag een naam opbouwen binnen deze wereld. Door te werken voor mensen die zelf ook veel bereik hebben, breid ik mijn netwerk uit en kan ik de aandacht trekken. Daarnaast kom ik nu ook in een fase waarbij B2B-klanten mij ook meer beginnen te vinden. Deze projecten zijn geweldig, omdat deze mij extra financiële zekerheid kunnen bieden.” 

Om af te sluiten – wat is dé tip die jij zou willen geven aan andere ondernemers?

“Voor je iets als ondernemer voor andere mensen kan betekenen, moet je eerst jezelf zien te helpen. Doe wat je graag doet. Als je het niet meer graag doet, zoek dan iets anders dat je wel gelukkig maakt. Als je voelt dat het te veel wordt, besef dan dat het oké is om een stapje terug te nemen. Als jij een voorbeeld van zelfzorg kan geven aan de mensen in je omgeving, zullen zij dit ook sneller op zichzelf toepassen. En hun omgeving zal dit op hun beurt dan ook weer oppikken. En voor je het weet ben je de wereld aan het verbeteren!” 

Tijs zit momenteel met zijn atelier gevestigd in de Cimorné in het centrum van Aalst. Benieuwd naar zijn nieuwste werk? Volg hem dan zeker op instagram @tazz.customs.

  • Next PostTrends in de deeleconomie