DroneBee startte in 2015 als kleinschalig sensibiliseringsproject rond het belang van bijen. Intussen is het project uitgegroeid tot veel meer dan dat. DroneBee produceert en verkoopt vandaag bijengerelateerde producten onder de merknaam ‘Wallabieke’ en is ook een promotor van de korte keten en duurzaam consumeren.

Initiatiefnemer is Bart Callaert, hij heeft zijn bedrijf en winkel in Buggenhout. Hij is één van vele enthousiaste streekproducenten in het Groot Vleeshuis en Lekker Oost-Vlaams

Omdat duurzaam en gezonder consumeren in de lift zit door de crisis, doet Bart goede zaken vooral dankzij de online verkoop. 

Hoe ben je ertoe gekomen om de stap te zetten naar externe financiering?

Mijn oorspronkelijk idee toen ik met de bijen begon, was om met crowdfunding te gaan werken. Ik wist alleen niet hoe je eraan begon, hoe je dit succesvol kon doen. Om die reden ben ik in de beginjaren organisch, stelselmatig en voorzichtig tewerk gegaan met mijn groei. Toch wilde op een bepaald ogenblik sneller gaan groeien en ben ik WinWinner bij een opendeur tegen het lijf gelopen. Vanaf toen is het snel gegaan. 

Hoe vlot is het proces verlopen? Over welke som ging het hier?

We wilden minimaal 30.000 euro, maar liefst 60.000 euro aan extra financiering ophalen. We bekwamen uiteindelijk 61.300 euro. Ik geloof dat we zelfs 120.000 euro konden halen, maar overinvesteren hoefde nu ook weer niet. Ik denk dat organische groei vanaf nu op zich wel zal volstaan, zodanig dat we dit niet meer opnieuw hoeven te doen. 

Met de centen hebben we het winkelconcept aangepast, met nieuwe koeling en 40 nieuwe bijenkasten. Daarnaast willen we het productieproces van de honing verbeteren en opschalen. We produceren ook meer honingbier en we investeren in een digitale weegschaal zodat mensen verpakkingsvrij kunnen winkelen.

Heb je bij je zoektocht naar financieringsbronnen soms fouten gemaakt?

Bij ons is het goed gelopen omdat we er vrij lang mee gewacht hebben en niet overhaast te werk gingen – daardoor heb ik vermeden dat ik op problemen gestoten ben. We kregen ook een goede ondersteuning van WinWinner. 

Winwinner adviseert dat het vooral doorgroeiers zijn die best die stap zetten. Wat is de impact geweest van deze lening op de groei van je bedrijf?

De grootste impact moet wellicht nog komen in 2021. Na het voltooien van alle investeringen moet er zeker een boost volgen. 

Tot slot, welke raad zou je geven aan de mensen die een winwinlening zouden willen aangaan?

Maak een goed businessplan, neem je tijd om dit te laten rijpen. Kijk ook eerst hoe ver je raakt met eigen middelen vooraleer je extern gaat. Gebruik het als een doorgroei en niet als een start, tenzij je al eerdere ervaringen hebt. Wijzelf deden een mix van crowdlending en winwinlening, vooral dat laatste vind ik een aanrader. Intussen zijn de voorwaarden voor de winwinlening ook beter geworden zowel qua waarborg als qua modaliteiten. Bij crowdlending zit er voor de ontlener een grotere return op, maar geen waarborg. De opbrengstfee is in dat geval wel groter voor de ontlener. 

Meer weten over investeringsbeslissingen en bronnen voor alternatieve financiering? Neem deel aan ons bOOST-programma ‘financieel management’!