Hoe kan je na een periode van social distancing terug verbinding vinden? Hoe communiceer je opnieuw met werknemers, klanten en partners? Evelyne Sinnaeve, experte employer branding en interne communicatie bij Delsi, geeft enkele handige tips over interne communicatie mee.

‘Het Nieuwe Werken’ laat je toe te werken waar, wanneer en hoe je dat wil. Dit vergt uiteraard een
grote aanpassing voor een bedrijf of organisatie. Niet enkel de manier van samenwerken, ook de stijl van leidinggeven verandert. Minder hiërarchie en meer eigen verantwoordelijkheid staan centraal. In veel bedrijven en organisaties zijn vier generaties op de werkvloer actief, waarbij het uitrollen van deze nieuwe aanpak een uitdaging is. We vroegen prof. dr. Annick Van Rossem, verbonden aan de KU Leuven, haar visie.

Organisaties zitten soms met vier verschillende generaties op de werkvloer. Hoe definieer je de X, Y, Z en andere generaties?
Van Rossem: “De zogenaamde babyboomers zijn geboren tussen 1946 en 1964. Generatie X zag het levenslicht tussen 1965 en 1979 en generatie Y tussen 1980 en 2000. De mensen die geboren werden na 2000 noemt men generatie Z en de kinderen die nu in de wieg liggen, zijn de Alfa’s.

Gedragen deze generaties zich verschillend op de werkvloer?
“De babyboomers zijn in een ‘make love, not war’-sfeer opgegroeid, na de tweede wereldoorlog. Ze kennen een sterke werkethiek, met respect voor hiërarchie. Ze zijn heel loyaal en plichtsbewust. Generatie X wordt vaak de verloren generatie genoemd, omdat ze niet met zoveel zijn en omdat ze opgegroeid zijn in tijden van economische crisis. Zij zijn redelijk resultaatgericht en carrière-georiënteerd. Er is bij hen een groeiend besef dat er meer in het leven is dan alleen maar werken. De jonge generatie Y is opgegroeid met het internet en in goede economische tijden. Dat zijn mensen die niet conformistisch zijn, maar eerder individualistisch. Ze leven niet om te werken, maar werken om te leven en willen onmiddellijk alles, nu.”

Is hun motivatie om te werken verschillend?
“Niemand beschouwt salaris als de meest essentiële factor, maar voor generatie Y zorgt een goede verloning ervoor dat ze in de vrije tijd leuke dingen kunnen doen. Babyboomers en de generatie X zijn eerder geïnteresseerd in een auto en andere voordelen. Ze vinden opleiding en training belangrijk, vooral in functie van het bedrijf. Voor generatie Y geldt dat ze er persoonlijk iets aan moeten hebben. Werken moet plezant zijn. Fun is het toverwoord. De work-life balance is voor alle generaties belangrijk, maar de oudere generaties zien dit vooral in functie van hun gezin, terwijl de jongere generaties dat in functie van hun vrienden zien.”