Een onderneming starten is geen gemakkelijke opgave. Het vraagt passie, doorzettingsvermogen, flexibiliteit en creativiteit. Stuk voor stuk eigenschappen die je nodig hebt om van je onderneming een succes te maken. Toch zijn er een aantal belangrijke zaken die je niet op voorhand kan inschatten en die je enkel maar door ervaring kan leren. Sylvia Feytons, consultant bij Imagik, weet dit maar al te goed. Sinds jaar en dag begeleidt zij starters bij het oprichten van hun eigen zaak. Volgens haar moeten ondernemers 9 cruciale lessen in het achterhoofd houden om succesvol te blijven.
1. Kom op tijd
Zorg dat de markt klaar is voor je. Je mag dan al een visionair product hebben ontwikkeld, het heeft weinig zin om het op de markt te brengen als er geen markt voor is. Kom dus niet te vroeg op de markt. Kom op tijd.
2. Think big
Bouw een volwaardig team. Je kan je bedrijf niet in je eentje runnen, zelfs niet met de beste wil van de wereld. Doe desnoods aan outsourcing als het niet lukt om eigen personeel aan te werven. Investeer ook in een marketing- en salesafdeling en omring je met een officiële adviesraad. Die kunnen je helpen en je in alle objectiviteit advies geven.
3. Vind het juiste tempo
Ga niet te snel. Het gevaar bestaat dat je belangrijke stappen overslaat. Maar ga zeker ook niet te traag. Je wil niet dat de concurrentie je ideeën klakkeloos kopieert. Kies voor een tempo dat voor alle medewerkers van je organisatie haalbaar is.
4. Durf delegeren
Controleer niet te veel. Als founder of co-founder zit je vaak overal bovenop en dat kan soms verstikkend werken voor je medewerkers. Leer delegeren en loslaten. Je work-life balance zal er alleen maar beter van worden.
5. Zoek de juiste investeerder(s)
Zoek de investeerder die bij je past, die matcht met jouw idee, jouw waarden, jouw persoonlijkheid. Durfkapitalisten willen bijvoorbeeld constant up-to-date gehouden worden met rapporten en KPI’s. Dat vraagt heel veel tijd. Tijd die je niet in je bedrijf kan steken.
6. Zorg voor een buffer
Zorg voor een financiële buffer. Zet wat geld opzij voor onvoorziene omstandigheden, voor als er iets onverwachts gebeurt. Zo hoef je niet aan de gewone werkmiddelen te zitten en kan je je lopende rekeningen gewoon verder blijven betalen.
7. Test je product of dienst
Zoek testpersonen om je product of dienst te testen. Kies daarbij voor een breed netwerk, voor mensen met kennis van zaken. Je kan het ook vragen aan familie en vrienden, maar die zullen waarschijnlijk veel minder eerlijk en kritisch zijn. Stel je verwachtingen nadien bij op basis van hun feedback en vertrouw daarbij op je buikgevoel. Je hoeft niet alles om te gooien. Realiteitszin is key.
8. Wees kritisch
Stop met zaken die niet werken. Ook al heb je ze grondig getest en heb je er veel geld in geïnvesteerd. Blijf consequent jezelf en je bedrijf in vraag stellen.
9. Durf fouten maken
Streef niet naar perfectionisme. Nobody is perfect. Leg de lat ook niet te hoog voor jezelf. Dat zorgt alleen maar voor frustratie. Wees mild en denk: volgende keer beter.
Heb je ons razend interessant webinar met Sylvia Feytons gemist? Geen probleem, we zetten de meest interessante weetjes graag op een rij voor jou. Er zitten trouwens nog heel wat interessante sessies aan te komen. We hopen je dan ook te mogen begroeten op één van onze volgende activiteiten.