Beste lezer,

Graag stellen wij je de vierde nieuwsbrief voor van het project FRiDGE. Hierin verzamelen we het nieuws van het laatste halfjaar van 2021. Veel leesplezier!

Voorbije events en activiteiten

Het laatste halfjaar was een drukke, eventvolle periode. Hoewel de meesten evenementen nog online plaatsvonden, konden we elkaar ook fysiek ontmoeten, gezien de reisbeperkingen ten gevolge van de pandemie afgezwakt waren in de zomer. Daarnaast bleven we ook verder werken aan de actieplannen.

1. Partner meeting en studiebezoek in Kozani

Hierover verscheen een eerder blogbericht – klik hier.

2. Onderzoek naar productiviteit en investeringen

In de herfst van 2021 hebben de partners een interview voorbereid, dat afgenomen werd bij bedrijven in de zes regio’s die betrokken zijn bij het FRiDGE project, om ons een unieke kijk te geven op de perceptie en de aanpak van investeringsprioriteiten, -middelen en -opportuniteiten voor bedrijven. Het onderzoek gaat na hoe kmo’s hun productiviteit verhogen aan de hand van doordachte investeringen, training en HR. Ook de invloed van de pandemie werd hierin opgenomen, gezien die de bedrijven toch zeker twee jaar geteisterd heeft.

Lees het artikel:  Specialty Group Study on Investments & Productivity

3. Beleidsnota over regionale branding met good practices uit FRiDGE

In september 2021 publiceerde het Policy Learning Platform van Interreg Europe een beleidsnota over regionale branding van kmo’s. In de nota werd de link gelegd met het FRiDGe project, aangezien er onderwerpen aangesneden worden zoals regionale identiteit, kwaliteitslabels, samenwerking tussen kmo’s in landelijke gebieden, agritoerisme en cocreatie voor de promotie van cultureel erfgoed. Twee van de good practices van FRiDGE werden in de nota aangehaald:

  • Lekker Oost-Vlaams
  • Provinciaal voedingslabel van Zuid-Ostrobothnië (Finland)

Lees hier het volledige artikel:  Policy Brief on Regional Branding

4. Presentatie over Lekker Oost-Vlaams voor de Finse en Hongaarse partners

Op 15 november organiseerden we een meeting waarin Lekker Oost-Vlaams voorgesteld werd. Vele partners vonden dit een uitermate interessante good practice. In het artikel kan je ook de video’s terugvinden waarin leden van Lekker Oost-Vlaams spreken over hun ervaringen als lid van het netwerk.

Het artikel vind je hier: Exchanging experiences – Tasteful East-Flanders

5. Virtueel studiebezoek aan Beieren (Duitsland)

Op 1 februari hadden we een online studiebezoek aan Beieren om meer te weten te komen overde good practices uit die regio. Het was een intensieve dag waarop we konden luisteren en vragen naar hoe de Beierse partner hun regionale voedingssector uitgewerkt hebben en wat het concurrentievermogen van de Duitse voedingskmo’s is.

It is a one-day, intensive study visit where you will be able to both listen and ask questions to better understand how our partners from Bavaria have been able to develop their regional food sector and the competitiveness of the Food SMEs.

Meer info over het evenement vind je op de FRiDGE website

6. Partnermeeting en studiebezoek aan Finland

Kort na de virtuele dag van Duitsland werden we uitgenodigd voor een fysieke meeting in Seinäjoki (Finland), waar we ondergedompeld worden in de ontwikkeling van de Finse voedingsindustrie. De meeting werd georganiseerd op hetzelfde moment als de ‘Food Business Summit’ waarbij voedingskmo’s en business developers van over het hele land samen gebracht worden. 

Ook van deze meeting kan je alles nalezen op de site.

Nieuws uit de FRiDGE regio’s

1. Beierse workshop over regionale marketing en steun aan de boeren

Zelfs de beste producten worden niet verkocht als de consument niet weet dat ze bestaan. Voor vele lokale producenten is die visibiliteit en herkenbaarheid het verschil tussen overleven of failliet gaan. Dat is waarom de Food Start Incubator Weihenstephan Triesdorf (FSIWS), het Competence Center for Nutrition (KErn) en de Bavarian Food Cluster een webinar georganiseerd hebben over regionale marketing en ondersteuningsmogelijkheden voor boeren.

Lees hier het volledige artikel: Workshop: Regional marketing & support for farmers

2. Vooruitgang in het actieplan van Zuid-Ostrobothnië

Het FRiDGE jaar van Finland draaide om de ontwikkeling van het regionale actieplan, het leren van andere regio’s en het betrekken van lokale stakeholders in het hele proces. Tijdens 2021 hebben de projectpartner en een team van de Seinäjoki Universiteit voor Toegepaste Wetenschappen verschillende workshops, webinars en meetings georganiseerd waarbij gediscussieerd werd met lokale stakeholders over het actieplan.

Je kan meer lezen over het Finse actieplan via Action Plan process South Ostrobothnia.

3. Griekse stakeholder wint de gouden medaille in een internationale wijnwedstrijd

Onze Griekse partners uit West-Macedonië laten weten dat Alpha Estate, een van hun stakeholders en een bekende, lokale wijngaard, de gouden medaille gewonnen heeft in de prestigieuze TOP21 Syrahs van 2021 wedstrijd. Die wordt elk jaar georganiseerd door het toonaangevende magazine van de drankenhandel thedrinksbusiness.com.

Uiteraard willen wij Alpha Estate van harte feliciteren met deze fantastische prijs!

4. Kerstmarkt in Szekszárd, Tolna (Hongarije) en enkele stakeholdermeetings

Er is veel gebeurd in Hongarije, waar onze partner uit Tolna druk bezig zijn met de uitrol en de promotie van regionale voedingswaren en -merken. Ten eerste was er een kerstmarkt met streekproducten en andere specialiteiten in Szekszárd. Honderden locals en toeristen konden proeven van de lekkerste producten uit Tolna.

In oktober en november werden ook drie stakeholdermeeting georganiseerd, waarin de bevindingen binnen het project werden behandeld. Er waren ook enkele interessante sprekers uitgenodigd.

5. Digitale stakeholdersmeeting in Oost-Vlaanderen

Op 16 december organiseerde EROV een online stakeholdermeeting waarin de meeting in Griekenland en de daar bezochte good practices besproken werden. Daarnaast werd er ook gepraat over de presentatie over Lekker Oost-Vlaams voor de Finse en de Hongaarse partners. Het was interessant om ook met de stakeholders nog eens terug te blikken op de start van Lekker Oost-Vlaams, de aanpak en ook de voor- en nadelen van het netwerk.

Tijdens de meeting werd ook het actieplan aangekaart. De stakeholders bekeken de opties en gaven nuttige feedback voor de voorbereiding van het plan. In de volgende meeting zal de vooruitgang ervan verder besproken worden.

6. Lokale stakeholder meeting in Harghita (Roemenië)

Op 20 december oraniseerde Harghita een online meeting om hun eerste versie van het FRiDGE actieplan voor te stellen aan de regionale stakeholders. Onder de aanwezigen waren enkele vertegenwoordigers van het bedrijf dat instaat voor de uitwerking van het actieplan en natuurlijke ook lokale stakeholders: verantwoordelijken van het ontwikkelingsbureau van Harghita, de organisatie voor landbouwontwikkeling en de vereniging van boeren uit Szeklerland.

Péter Varga, verantwoordelijke van Millepontem Consulting Srl, presenteerde de acties die opgenomen zullen worden in het plan. Hierop gaven de stakeholders feedback en voorstellen voor de verdere ontwikkeling van het plan.

Meer info over het hele project: www.interregeurope.eu/fridge

Volg ons op sociale media!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief: (https://etela-pohjanmaa.creamailer.fi/subscribe/wFl01qdYyUIo3)

Contact 

Lead partner en project manager:
Balázs Kiss, balazs.kiss@tolnamegye.hu

Communicatiemanager:
Hanna Meriläinen, hanna.merilainen@etela-pohjanmaa.fi

  • Next PostGoed voor het milieu, de buurt én de portefeuille: duurzaam ondernemen bij Brouwerij Huyghe