Versterk het verhaal van je organisatie via sociale media!

EROV hield een reeks online sessies rond sociale media. Die zijn niet meer weg te denken in het huidige marketinglandschap. Omdat dit dan ook een eeuwig actueel thema is, schrijven we graag voor je uit wat de sessies juist inhielden en waar je meer informatie kan vinden rond Sociale Media met als doel dat kmo’s en organisaties uit de provincie Oost-Vlaanderen waakzaam blijven voor de noodzaak aan permanente vernieuwing van hun digitalisatieprocessen. De klant is immers uren per dag actief op sociale media. Als leverancier van goederen en diensten kan je je informatie over je merk delen, relaties met klanten verder uitbouwen en streven naar meer omzet. Deze sessies liepen in samenwerking met het collectief van freelancers van I Like Media

SEO of Search Engine Optimalisation

In het eerste webinar had Leen Veldeman het over SEO, wat echt ‘key’ is voor zicht- en vindbaarheid van je website. Hoe je hier zo goed mogelijk op kan scoren? Het vraagt wat zoekwerk, maar het is het meer dan waard! In principe kunnen we dit proces herleiden tot een aantal duidelijke stappen. Niemand minder dan Leen zelf schenkt ons hier meer duidelijkheid.

Influencer marketing

Daarna bracht Lobke Gielkens haar ervaring naar voor met ‘influencer marketing’ of ‘hoe influencers inzetten in je marketing’. Lobke is zelf micro-influencer dus ze weet waarover ze het heeft. Influencer marketing is niet meer weg te denken op onze sociale media. Je naamsbekendheid vergroten voor je bedrijf of organisatie is het ultieme doel. De vraag die velen zich stellen: hoe begin je aan zo’n samenwerking met een influencer? En kunnen influencers écht ook wat betekenen voor de kleine kmo of eventueel een maatwerkbedrijf?

In deze opleiding ontdekten we welke soorten influencers er zoal bestaan en waar je ze kan vinden. We leerden er ook hoe je een creatieve en krachtige influencerscampagne kan bedenken die bij jouw bedrijf of organisatie past, en ook hoe je precies moet samenwerken met deze bureau’s. Daarnaast gingen we ook dieper in op de voorwaarden je best in je briefing of contract zet. Hier vind je alvast een shortlist met influencer agentschappen.

Tools & apps voor Instagram

Tijdens deze sessie hadden we het over de ‘nieuwste tools en apps voor Instagram’, opnieuw gebracht door Lobke Gielkens. Haar persoonlijke instagramaccount is zeker de moeite waard om te volgen! 

Onvoorstelbaar hoeveel handige apps en tools je kan benutten om creatief uit de hoek te komen met beelden, waardoor je echt straffe posts kan maken, indrukwekkende Instagram stories (verhalen) vertellen en je posts gepast kunt inplannen. Hier vind je alvast een lijstje waar je nuttige apps kan terugvinden.

Werven en rekruteren via sociale media

Social media mentor Veerle Van Aken gaf ons de volgende nuttige tips mee: zorg altijd voor de juiste mix aan social media voor je aanwervingen. 

Hieronder vind je de 10 ingrediënten voor een geslaagde rekruteringsmix.

  • Baken steeds het doel af dat je voor ogen hebt inzake aanwervingen
  • Je doelgroep uitzoeken medium per medium of nagaan wanneer je gebruikers online zijn

Vergis je niet: méér en méér arbeiders hebben een profiel op LinkedIn. Adverteer ook in de facebookgroepen; Instagram is er eerder voor young potentials. Reeds 70% van de kandidaten kijkt eerst naar social media vooraleer ze andere opzoekingen doen

  • Richt je op de lange termijn bij je zoektocht. Je kan bijvoorbeeld input vragen aan je doelgroep door meerkeuzevragen te gaan stellen
  • Ga het gesprek aan, werk pro-actief (de tijd van de statische advertenties is voorbij)
  • Employer branding first! Promoot je bedrijfscultuur en je toffe werksfeer, ook via persoonlijke bijdragen van je werknemers, het gebruik van persoonlijke hastags of door beelden van de werking achter de schermen
  • Iedereen binnen het bedrijf of organisatie zou ambassadeur moeten zijn
  • Leg linken tussen al je kanalen en website (vacaturepagina)
  • Leg een wervingsreserve aan: LinkedIn is hiervoor een uitstekend medium
  • Mensen willen beelden zien van je bedrijf of organisatie via foto of video – enkel mensen kopen van mensen!
  • En tenslotte: gebruik humor in je advertenties

Profileer jezelf en je organisatie via LinkedIn 

Diezelfde Veerle Van Aken was beschikbaar voor sessie vol van LinkedIn- tips rond de profilering van jezelf (steeds het uitgangspunt!) gevolgd door het profiel van je bedrijf of organisatie. Wat is het doel van LinkedIn? Verbinding en intermenselijke communicatie.

Enkele stappen in je pad naar een sterk profiel:

  • Streef allereerst naar minimaal 500 connecties!
  • Via Google vind je makkelijkst info uit je LinkedIn-profiel via je titel (de ‘header’), je foto’s, een link naar een ander tabblad  en je contactgegevens (SEO!)
  • Vul het infoblok aan met je why-verhaal, wie ben je en wat is jouw drive
  • Via ‘meertalige profielen’ kunnen contacten in hun taal inloggen
  • Je header in vetjes, een grotere tekst en alles wat op de eerste lijn staat wordt sneller opgemerkt
  • ‘Uitgelicht’ mag je ook niet links laten liggen
  • Om je specialismen op te lijsten: gebruik hiervoor google om de meest opgezochte items onder te brengen bij je profiel

Niet te missen: dit hashtag-artikel van Veerle Van Aken. En ook de juiste profielfoto kiezen is heel belangrijk!

Dan nog deze uitsmijter: waarom zou je geen klanten willen winnen door een connectieverzoek te sturen naar volgers van je bedrijfspagina waarmee je nog geen connectie had?!

Wil je nog veel meer weten over de mogelijkheden van LinkedIn? Contacteer I Like Media of Veerle Van Aken.

Adverteren op Facebook 

Tenslotte bracht Brecht Vanderstraeten ons tal van tips en tricks rond adverteren op facebook.

Enkele algemene principes rond adverteren gelden ook hier meer dan ooit:

  • Stuur al doende bij: speel met vormen en versies
  • Adverteren is evenwichtig investeren, een advertentie is pas kostenefficiënt als ze goed loopt
  • Zes voorwaarden die voldaan moeten zijn: copy (tekst), beeld, timing (wanneer, hoe lang), meetbare doelstellingen (clicks, shares, comments), doelgroep (persona’s) en budget

Facebook advertising heeft meerdere voordelen. Zo is het om te beginnen een pak goedkoper dan de klassieke media. De targeting van het doelpubliek gebeurt heel nauwkeurig. Je voert heel gericht call to actions uit; je vraagt een specifieke actie van je doelpubliek, dat dan ook meteen  heel snel en spontaan kan reageren. De resultaten zijn constant meetbaar, waardoor je advertentie constant bij te sturen is. En blijkt je campagne een doorslaand succes? Dan is de cirkel mooi rond, want hoe beter je advertentie loopt, hoe goedkoper ze wordt.

Elk voordeel heeft zijn nadeel natuurlijk. Zo zijn de resultaten vooraf moeilijk te voorspellen. De analyse en optimalisatie ervan is niet eenvoudig en vraagt wel wat ervaring. Daarnaast lijkt ook de policy van Facebook wat strenger te worden, waardoor de regeltjes niet altijd helemaal duidelijk zijn…

We raden je dus aan om je goed te informeren en indien nodig, te laten bijstaan door een professional!