Klingele chocolade is gespecialiseerd in de productie van biologische, fair trade chocoladeproducten en chocolade zonder toegevoegde suikers. Het merk Balance omvat de producten zonder toegevoegde suikers, terwijl de biologische en fair trade chocolaatjes onder de naam Chocolates from Heaven op de markt komen. Daarnaast produceren ze ook chocolade voor andere merken. Het bedrijf bevindt zich in Evergem en van daaruit exporteert Klingele Chocolade naar 44 landen over de hele wereld, al draagt België en zeker de lokale, Oost-Vlaamse markt toch hun voorkeur weg.
Wat betekenen duurzaamheid en futureproof ondernemen voor Klingele chocolade ?
Eline Blanchaert: “Duurzaamheid is enorm belangrijk voor Klingele Chocolade. Niet alleen voor ons als bedrijf, maar ook voor onze medewerkers, onze klanten en de eindconsumenten. We proberen duurzaamheid door te trekken over de hele lijn, en we draaien aan ieder knopje om vooruitgang te kunnen maken in dat toekomstgericht ondernemen. Het zit op zich al in ons product: de chocolade is biologisch, dus op basis van cacaobonen die geteeld zijn zonder pesticiden. Daarnaast ook fair trade, want we staan een bijdrage af om ervoor te zorgen dat de boeren op de plantages een eerlijke prijs krijgen voor de cacao. We werken ook samen met organisaties als PUR Projet en BOS+ om bomen aan te planten in en rond de plantages in Peru en Papoea-New-Guinea en de boeren zo een duurzaam inkomen te geven.”
“We hechten ook heel veel belang aan de verpakking. Klanten vragen daar ook naar. Vroeger werden de tabletten in een aluminiumfolie en dan een papieren verpakking gewikkeld, maar we hebben een duurzamer alternatief gevonden. We wikkelen de chocolade nu in boterpapier, en op die manier kunnen we het verschil echt wel maken. Prijsgewijs komt dit ongeveer op hetzelfde neer, maar het betekent toch wel veel voor het milieu.”
Hoe betrekken jullie je personeel bij die duurzaamheidsstrategie?
“We hechten veel belang aan employer branding. Tijdens een sollicitatie wordt altijd gevraagd waarom men bij ons solliciteert, en dan is onze inzet voor het milieu wel een vaak terugkerend antwoord. Hierdoor merken we trouwens dat onze werknemers best wel trots zijn op het feit dat ze voor een bedrijf werken waar duurzaamheid zo hoog op de agenda staat. Ook duurzame tewerkstelling is zeer belangrijk. We kunnen onszelf een inclusieve onderneming noemen, want ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen bij ons aan de slag. Denk maar aan een langdurig zieke die moeite heeft om opnieuw zijn plekje op de arbeidsmarkt te vinden; die kunnen wij een IBO+ contract aanbieden. Ik kreeg recent een mooi compliment van een werkneemster die progressief, dus drie dagen per week, bij ons is aangesteld. Ze zei dat bij Klingele Chocolade werken een deel van haar genezing is. Dat is ook duurzaam.”
Zijn jullie hier altijd al mee bezig geweest?
“Als je start met een onderneming, staat duurzaamheid niet op nummer 1, dat is evident. Maar het is wel iets waar je over moet nadenken. We zijn al 25 jaar, van bij het begin dus, bezig met duurzaam ondernemen. Het is organisch gegroeid. We hadden daar maar beperkte middelen voor, dus zijn we gestart vanuit een buikgevoel. Duurzaamheid is nu eenmaal een proces. Je kan het op zoveel verschillende manieren invullen, en het neemt verschillende jaren in beslag om een echte strategie te gaan ontwikkelen. Maar met kleine stappen kan je al heel veel doen. We merken ook dat onze klanten hier naar vragen. Zij stellen ons de vraag naar wat we exact doen in het kader van duurzaamheid. Dat is wel een belangrijk onderwerp om over na te denken, omdat het je beter kan positioneren bij bepaalde klanten.”
Welke kleine stapjes hebben jullie kunnen zetten?
“We raden bedrijven aan om echt in te zetten op heel kleine zaken. We proberen bijvoorbeeld het woon-werktraject zo kort mogelijk te houden. Dit is zelfs al een van de eerste vragen tijdens een sollicitatiegesprek, om de mensen enerzijds zo weinig mogelijk reistijd te bezorgen, en anderzijds zeker ook voor het milieu. Velen van hen komen ook met de fiets, wat we maar al te graag ondersteunen. Zo is er een overdekte fietsenstalling gekomen en delen we fluohesjes uit aan de werknemers. Ook hebben we zonnepanelen geïnstalleerd en werd alle verlichting veranderd naar LED. We hebben dat ook gecommuniceerd naar de werknemers, dat we dit doen voor het milieu, maar ook voor de toekomst, voor hun kinderen en kleinkinderen. Als je dat echt uitschrijft, zowel voor intern als extern gebruik, heeft dat echt wel een grote output.”
Zijn er ook voorbeelden van externe duurzaamheidscampagnes?
“Dat is een vraag die we ook kregen van klanten die bewust op zoek waren naar een duurzame chocoladefabrikant. Dat heeft ervoor gezorgd dat we projecten en samenwerkingen aangegaan zijn, zoals het aanplanten van de bomen in Zuid-Amerika. Op elke verpakking staat er een code die je kan ingeven op onze website, en zo kan je zien waar jij juist meegeholpen hebt met het planten van een boom. We betrekken dus ook onze eindconsument in die duurzaamheidsstrategie.”
Wat kan je andere ondernemers die ook bewuster toekomstgericht willen ondernemen, aanraden?
“Ze kunnen zeker al jullie traject volgen! Het is heel boeiend om van verschillende ondernemingen te horen hoe zij het aangepakt hebben, en daarnaast is het ook belangrijk om eens met je eigen mensen aan tafel te zitten en te brainstormen hoe je dit kan realiseren binnen je eigen bedrijf. Zoeken naar oplossingen neemt natuurlijk tijd in beslag, maar het antwoord ligt soms meer voor de hand dan je denkt. Je denkt misschien dat het prijsgewijs duurder zal uitkomen, maar dat hoeft niet noodzakelijk het geval te zijn.”
Heb jij een bedrijf in de voedingssector en wil je zelf stappen zetten richting duurzaam ondernemen?
Schrijf je nu in voor het traject ‘Hello Future, How can I help?’
Voor dit traject slaan EROV en Flanders’ FOOD de handen in elkaar met als doel om kmo’s in de voedingssector op weg te helpen naar een duurzaam businessplan en een duidelijke toekomststrategie. Op 3 workshopdagen (30 maart, 20 april en 11 mei) ga je langs bij ondernemers die al stappen gezet hebben op dit duurzaamheidstraject. Ook ga je samen met Peter De Pauw van Strategies & Leaders op zoek hoe je duurzame, laagdrempelige stapjes kan zetten in jouw businessplan.