Kruiden Claus is een kwekerij van kruiden en ander ‘eetbaar groen’, gevestigd in Kruisem aan de voet van de Vlaamse Ardennen. Het is een middelgroot bedrijf binnen de tuinbouwsector. Met een breed assortiment van meer dan 300 soorten kruiden zijn ze uniek in België en Europa. Lode Claus is de vierde generatie binnen het familiebedrijf dat ondertussen al 120 jaar bestaat. Lode legt met Kruiden Claus een grote focus op duurzaam ondernemen om ervoor te zorgen dat het familiebedrijf in de allerbeste condities aan een volgende generatie wordt doorgegeven. In dit interview lees je hoe hij dat aanpakt.
Zijn jullie altijd een duurzaam bedrijf geweest, of merk je dat dit iedere generatie aan belang wint?
Lode: “Het is de laatste tijd een zeer hip en trendy woord, maar duurzaamheid implementeren is bij ons wel degelijk binnen verschillende generaties gegroeid. Dat we ondertussen al meer dan 120 jaar bezig zijn, toont ook aan dat we er altijd mee bezig zijn geweest. Vaak zit het in zeer kleine dingen. Mijn grootvader en overgrootvader gebruikten stenen potjes om de plantjes op te kweken. Het plantje werd bij verkoop uit het potje gehaald en zo meegegeven met de klant. Vandaag is dat veel moeilijker om te doen. Toch merken we dat klanten daar nog steeds heel kritisch over zijn. Momenteel gebruiken wij post consumer recycled materials. Ons potje is gemaakt van gerecycleerd materiaal en kan na gebruik opnieuw gerecycleerd worden.”
Duurzaam ondernemen uit zich vaak op bedrijfs-, proces- en productniveau. Hoe zit dat bij jullie?
“Op bedrijfsniveau kiezen we ervoor om met de kwekerij jaar na jaar organisch te groeien. We kiezen bewust om niet op hele grote schaal te produceren. Dat maakt dat we flexibel kunnen blijven naar klantengroepen toe, voornamelijk de tuincentra. Als we kunnen meegroeien met tuincentra die om de zoveel jaar een nieuw centrum openen, dan kunnen wij steeds blijven volgen. Flexibiliteit maakt dat je in elke situatie snel kan schakelen, en elke mogelijke crisis kan gaan counteren.”
“Daarnaast maken we ons product ook zo duurzaam mogelijk. De meeste mensen kennen voornamelijk de plantjes uit de supermarkt. Dat zijn plantjes die heel snel worden gekweekt en waarvan je maar 1 keer het loof kan oogsten, daarna gaat het plantje kapot. Ons plantgoed kan je daarentegen zelf verder opkweken en verschillende jaren houden. Gewasbescherming is hierbij zeker een belangrijk topic in duurzame land- en tuinbouw. Je moet zeker niet alle gewassen bespuiten. Er zijn ook heel wat alternatieven. Kruiden zijn eetbare planten, dus vinden wij het niet meer dan logisch dat wij daar zo biologisch mogelijk mee om gaan. planten, dus vinden wij het niet meer dan logisch dat wij daar zo biologisch mogelijk mee omgaan. Door de grote variëteit aan soorten, hebben wij ook minder ziekten en plagen zoals bij een monocultuur. Daarnaast kiezen wij bijvoorbeeld voor ‘natuurlijke vijanden’ zoals sluipwespen om bladluizen af te weren.”
“Tenslotte zijn we nu ook gestart met een samenwerking met MiniMarieTea, een producent van ijsthees. Deze drankjes worden gekruid met onze snoeiresten. Zo produceren wij minder afval en maakt dat circulaire verhaal onze processen ook heel wat duurzamer.”
Kan je ons wat meer vertellen over hoe dit circulair ondernemen in z’n werk gaat?
“Omdat we onze ruimte willen maximaliseren zetten we veel kleine potjes naast elkaar. Gevolg is dat de plantjes in de hoogte groeien. Omdat wij compacte plantjes willen verkopen, knippen we ze heel kort zodat ze in de breedte groeien. Met wel een hoop prachtig snoeiafval als resultaat. Zonde om weg gooien, vond ik. Jarenlang heb ik nagedacht wat we met dit loof zouden kunnen doen. Voor het valoriseren van nevenstromen is een continue stroom vaak een vereiste. Dat hadden wij niet, wat onze zoektocht een pak moeilijker maakte. Met MiniMarieTea was er een match. Voor ons is het ook heel erg fijn dat we de ijsthees kunnen aanbieden op onze evenementen. Zo is de cirkel helemaal rond!
Nu zijn we aan het bekijken of we kruiden kunnen gaan invriezen in de zomer, om in de winter of vroege voorjaar te gaan gebruiken. Zo zitten we toch wat meer gespreid in de tijd. Dat kan heel eenvoudig met een aantal courante diepvriezers. Ook dit verhaal laten we graag organisch met ons meegroeien.”
Hoe zorgen jullie ervoor dat mensen toch steeds bij jullie terugkomen, als ze hun plantjes niet steeds hoeven te vernieuwen?
“Om ons volledige verhaal verder te commercialiseren, zetten we actief in op een verbreding van onze activiteiten. Lange tijd wisten mensen niet wat er gebeurde achter de glazen muren van onze serres. Nu komen heel wat groepen en verenigingen hier op bezoek voor een rondleiding. Ze leren bij over het telen van kruiden en worden geprikkeld om zelf aan de slag te gaan. We organiseren allerlei mogelijke evenementen zoals workshops en tastings. We schreven ook kruidenboeken met inspirerende gerechten. Het is heel fijn om te zien dat de kruiden die in het boek of tijdens infomomenten aan bod komen, ook meer verkocht worden. Mensen hebben vaak nood aan extra informatie. Op die manier creëren we niet alleen een eigen business, maar blijven we de mensen ook teasen om terug te komen.”
Op welke manier kan iedereen volgens jou starten met duurzaam ondernemen?
“Volgens mij is creativiteit in het vinden van partnerships heel cruciaal om een duurzaam verhaal te starten. Voor ons verhaal met de ijsthees hebben wij naast tijd, eigenlijk zeer weinig moeten investeren. We willen in de toekomst nog meer op zoek gaan naar nieuwe manieren om onze kruiden bij mensen te brengen. Komende maanden werken wij verder aan een gloednieuw project. Dus hou ons zeker in de gaten!”
Heb jij een bedrijf in de voedingssector en wil je zelf stappen zetten richting duurzaam ondernemen?
Schrijf je nu in voor het traject ‘Hello Future, How can I help?’
Voor dit traject slaan EROV en Flanders’ FOOD de handen in elkaar met als doel om kmo’s in de voedingssector op weg te helpen naar een duurzaam businessplan en een duidelijke toekomststrategie. Op 3 workshopdagen (30 maart, 20 april en 11 mei) ga je langs bij ondernemers die al stappen gezet hebben op dit duurzaamheidstraject. Ook ga je samen met Peter De Pauw van Strategies & Leaders op zoek hoe je duurzame, laagdrempelige stapjes kan zetten in jouw businessplan.