Plantaardig, da’s toch niks voor vleeseters? Greenway bewijst het tegendeel! Al sinds 1997 ligt hun focus op het verleiden van vleeseters om meer plantaardig te eten. Dat doen ze voornamelijk door in te zetten op smaak, want dat is volgens hen hetgene dat uiteindelijk het verschil zal maken in hun sector. Als je je ogen zou sluiten, geloof je dat je een worst, burger of chipolata eet die gemaakt is van echt vlees. Alleeen is je ecologische voetafdruk een pak kleiner. Een belangrijk product voor de toekomst? Wij denken van wel! Wij spraken met Cedric Hanet, verantwoordelijke voor de Greenway restaurants, over hoe duurzaam ondernemen in de toekomst zal bepalen welk bedrijf nog relevant is, en welk bedrijf niet. 

Het woord ‘duurzaamheid’ wordt in alle ondernemersmagazines naar je hoofd geslingerd. Maar wat betekent dit begrip voor jullie? 

Cedric Hanet: “Duurzaamheid is cruciaal voor ons bedrijf en zit al sinds het prille begin in onze strategie opgenomen. Onze missie is erop gebouwd. Wij geloven namelijk dat klimaatverandering de grootste uitdaging van onze tijd is. We maken daarom verrassend lekkere plantaardige producten voor vleesliefhebbers. We geloven dat we daarmee een sterke bestaansreden hebben als organisatie, en ook echt een verschil kunnen maken voor de planeet. Maar we zien duurzaam ondernemen veel breder dan het type product en het ‘milieugedeelte’ alleen. We proberen met onze mensen een op vertrouwen gebaseerde organisatie uit te bouwen. Ik geloof ook dat bedrijven die daar nog niet mee bezig zijn, binnen een paar jaar geen juiste mensen meer gaan vinden. Je ziet namelijk echt dat de mindset aan het veranderen is in onze maatschappij.” 

Op welke manier vertalen deze overtuigingen rond duurzaam ondernemen zich in jullie strategie? 

“In iedere beslissing die we nemen, nemen we duurzaamheid in acht. En dat gaat heel ver. Welke verpakking we gebruiken, welke materialen we gebruiken in onze gebouwen, welke energie we kiezen, met welke bank we samenwerken,… Het maakt allemaal deel uit van onze overtuiging. En het sociale aspect is hier even belangrijk in als het klimaatbewuste.”

Bedrijfscultuur speelt in jullie strategie duidelijk een belangrijke rol. Hoe uit zich dat dan exact? 

“Wij hebben een hele transparante organisatie. Iedereen weet bijvoorbeeld hoe de loonstructuur in elkaar zit, bij evaluaties mag de hele groep mee feedback geven. Onze teams krijgen ook heel wat zelfstandigheid en we merken dat dat opbrengt. Het gevoel van autonomie zorgt dat zij de job liever doen, en het helpt ons bedrijf in het algemeen ook vooruit. De teams in de restaurants mogen bijvoorbeeld zelf nieuwe mensen aanwerven en de budgetten beheren. Ze hebben inspraak in de hele Greenway ervaring van de winkels. Op die manier creëren we een vlakke organisatie zonder hiërarchie. Dat voelde voor mij altijd heel natuurlijk aan. De beslissingen die genomen worden, worden op die manier veel meer gedragen door het team. En ik geloof dat dat cruciaal zal zijn voor bedrijven die in de toekomst relevant willen blijven.”

Je had het eerder al over de mindset in de maatschappij die aan het veranderen is. Op welke manier merk je dat op? 

“Klanten worden kritischer over de producten die ze aanschaffen. Maar daarnaast denk ik ook dat bedrijven die niet inzetten op duurzaamheid, steeds moeilijker nieuw personeel zullen vinden. Ik merk dat er in de horeca veel bedrijven zijn die moeilijk genoeg of geschikt personeel vinden. Bij ons is dat niet het geval, en wij krijgen vaak te horen dat onze missie daartoe bijdraagt. Mensen willen bijdragen aan iets groters. Ze willen mee een impact hebben. Onze manier van werken laat dat toe.”

Duurzaamheid zit verworven in jullie hele strategie, terwijl veel bedrijven volop werken aan de eerste stappen richting een duurzamer bedrijfsmodel. Welke kleine stappen hebben jullie gezet, waar andere bedrijven meteen zelf mee aan de slag kunnen? 

“Eén van de kleine stappen die wij gezet hebben, is kijken naar onze verpakking. We werken met een rPET verpakking, en die kozen we na een grondige analyse en vergelijking met andere producten. De kostprijs is vergelijkbaar, maar de milieu-impact is groot. Die analyse kunnen andere bedrijven ook zeker maken. Daarnaast is naar mijn mening een bedrijfscultuur ook iets waar je eenvoudig mee aan de slag kan gaan. Je start met één groep, één team van mensen en geeft hen een aantal taken die ze zelfstandig mogen uitvoeren.” 

Heb je afsluitend nog een boodschap voor ondernemers die dit interview lezen? 

“Doe geen half werk. Start met de overtuiging dat je het volledig wilt veranderen, maar pak het stapsgewijs aan. Je kan niet van vandaag op morgen een hele bedrijfscultuur veranderen natuurlijk. Belangrijk is dat je duurzaam ondernemen niet ziet als een ‘projectje’ voor in de marge. Dan ga je nooit écht een verschil maken met je organisatie. Onthoudt dat de consument bewuster wordt, je medewerker bewuster wordt en dat je er beter vandaag dan morgen mee kan beginnen.”

Heb jij een bedrijf in de voedingssector en wil je zelf stappen zetten richting duurzaam ondernemen?

Schrijf je nu in voor het traject ‘Hello Future, How can I help?’
Voor dit traject slaan EROV en Flanders’ FOOD de handen in elkaar met als doel om kmo’s in de voedingssector op weg te helpen naar een duurzaam businessplan en een duidelijke toekomststrategie. Op 3 workshopdagen (30 maart, 20 april en 11 mei) ga je langs bij ondernemers die al stappen gezet hebben op dit duurzaamheidstraject. Ook ga je samen met Peter De Pauw van Strategies & Leaders op zoek hoe je duurzame, laagdrempelige stapjes kan zetten in jouw businessplan.

Meer info & Inschrijven