Noyen nv is een nichespeler in de voedingsmarkt. Ze maken maaltijden en maaltijdcomponenten. Ze zijn voornamelijk gespecialiseerd in worst; witte worst, bloedworst, lookworst, bbqworst. Johan Noyen, afgevaardigde bestuurder van Noyen nv, wordt in de sector ook wel eens de ‘Boma’ van de groep genoemd. Een naam die hij draagt met eer, zo zegt hij zelf. Wat begon in de jaren ’20 met Boucherie du Nord in Gent, wordt nu in Evergem verder gezet door de derde en vierde generatie. Duurzaam ondernemen kwam bij Noyen in een stroomversnelling dankzij de komst van die laatste generatie.

Wat betekent duurzaam ondernemen voor jullie?

Johan: “Duurzaam ondernemen is een belangrijk thema, ook door druk uit de omgeving. Ik denk dat er weinig bestuurskamers zijn waar het woord duurzaamheid niet valt. Banken zullen in de toekomst ook alleen nog investeren in bedrijven die duurzaam ondernemen. Dus er is druk van buitenaf, maar het heeft altijd in onze genen gezeten. We hebben het nooit ver gezocht. Wij zijn altijd bezig geweest met ‘lokaal ondernemen’, ‘lokale productie’ en ‘korte keten’. Onze leveranciers bijvoorbeeld kwamen altijd uit België. Maar duurzaam ondernemen betekent voor ons een evenwicht zoeken tussen verantwoord ondernemen, met respect voor milieu en mens, en een operationeel rendement verkrijgen. Die balans vinden is altijd een evenwichtsoefening.” 

“Het thema kwam in een stroomversnelling toen de vierde generatie aan boord kwam. Bij de opvolging van die nieuwe generatie, stelden we ons onmiddellijk de vraag of mensen nog vlees gaan eten in de toekomst. In onze sector een heel belangrijke vraag die iedereen bezig houdt. En of onze kinderen nog hetzelfde zullen doen als wij. We kwamen tot de conclusie dat mensen nog vlees gaan eten, maar veel bewuster zullen omgaan met vlees.”

Hoe hebben jullie dat in de praktijk omgezet?

“Vlees was vroeger voor ons iets dat aan de poort binnen kwam. Wij wisten natuurlijk van welke leverancier dat kwam, maar wij wisten niet van welke boer dat kwam. Wij kenden de schakels in de keten niet. 5 jaar geleden zijn we letterlijk ‘den boer’ opgegaan. We gingen kijken waar de oorsprong van onze producten ligt. Waar komen ze vandaan en hoe worden ze gemaakt? Vervolgens hebben we een visie ontwikkeld van wat we wouden: een gesloten boerderij, met respect voor de dieren, die lokale voeding kregen, zonder soja. We voelden al snel aan dat we nog een stapje verder moesten gaan dan de boer, want het begint al bij het soort voer dat de dieren krijgen. Zo zijn we terecht gekomen bij veevoederfabrikant Lambers-Seghers. Zij brachten ons in contact met een aantal boerderijen, waaronder de Zwalmbeekhoeve van Luc en Mieke. Bij hen voelden we echt dat we op dezelfde golflengte zaten. En sindsdien gebruiken we enkel varkens van deze boerderijen, voor het Noyen merk.

Op welke toekomsttrends zetten jullie momenteel in? 

“De trends waar we nu al op inzetten is minder vlees en bewuster met vlees omgaan. Dat doen we met onze korte keten en lokale producten. Ik denk dat de toekomst ‘vegan’ is met een overgang die vooral door hybride producten zal gedragen worden en waarbij de nutriscore een belangrijke troef zal zijn. Het woord ‘vegan’ valt regelmatig in onze bestuurskamer. Wij hebben het geluk dat ons product zich daar gemakkelijk toe leent. Een worst kan je op verschillende manieren maken. Het hoeft niet altijd met vlees te zijn. Maar we geloven ook in hybride producten waar er gewoon minder vlees in zit. Mensen zeggen niet vaak resoluut ‘ik wil geen vlees meer consumeren’, ze zeggen meestal ‘ik wil minder vlees consumeren’. We waren er misschien te vroeg mee, maar 10 jaar geleden brachten we kippenworstjes met groenten op de markt voor kinderen. Dat heeft toen niet gewerkt, maar ik denk dat zo’n product vandaag wel zou werken. Momenteel maken we die producten nog niet voor de retail. Die zijn nog volop in ontwikkeling.”

Gaan jullie binnen 10 jaar nog steeds relevant zijn?

“Ik ben ervan overtuigd dat wanneer we niet met duurzaamheid bezig zijn, we binnen 10 jaar niet meer bestaan. Ik zie het echt zwart-wit. Met duurzaamheid moet je er helemaal voor gaan, all the way. Je kan niet een beetje aan duurzaamheid doen. Dat werkt ook niet. Dat is bewezen. Dat raad ik dus ook aan, ga all the way. Een goeie start zijn de 17 sustainable development goals van de VN. Begin daarmee en denk na wat je binnen jouw bedrijf met die 17 thema’s kan doen. Waarschijnlijk kan je ze niet allemaal gebruiken. Sommige thema’s zullen een ver-van-mijn-bed show zijn, maar anderen zijn voor elk bedrijf bruikbaar. Gebruik ze dan ook! Print ze uit, leg ze voor u, hangt ze uit in de refter, spreek erover met collega’s. Neem die thema’s op in je strategie.”

“Sommige bedrijven stellen kwaliteitsmanagers of duurzaamheidsmanagers aan. Dat is volgens mij de laatste stap, maar zeker niet de eerste. Je kan zoiets niet doorschuiven naar één persoon. Het volledige bedrijf moet mee zijn in dit traject. Een duurzaamheidsmanager kan relevant zijn om gegevens te verzamelen voor de raad van bestuur of de leiding van het bedrijf. Maar het zijn zij die er iets mee moeten doen. Het start vanboven af. Bij de raad van bestuur en het leidinggevend team. Als je hen niet mee hebt, kan je nooit slagen. Duurzaamheid kan je nooit alleen, dat moet je samen doen. Ik geloof enorm in partnerships. Zonder onze partnerships zou onze duurzame keten nooit bestaan. We hebben onze veevoederfabrikant Lambers-Seghers, we werken samen met enkele boeren die ons vlees verzorgen, de mensen die onze dieren versnijden, enzovoort. Ook met je collega’s ga je partnerships aan om dat duurzaamheidstraject aan te vatten. Iedereen moet aan hetzelfde zeil trekken. Dan bereik je succes!”

Heb jij een bedrijf in de voedingssector en wil je zelf stappen zetten richting duurzaam ondernemen?

Schrijf je nu in voor het traject ‘Hello Future, How can I help?’
Voor dit traject slaan EROV en Flanders’ FOOD de handen in elkaar met als doel om kmo’s in de voedingssector op weg te helpen naar een duurzaam businessplan en een duidelijke toekomststrategie. Op 3 workshopdagen (30 maart, 20 april en 11 mei) ga je langs bij ondernemers die al stappen gezet hebben op dit duurzaamheidstraject. Ook ga je samen met Peter De Pauw van Strategies & Leaders op zoek hoe je duurzame, laagdrempelige stapjes kan zetten in jouw businessplan.

Meer info & Inschrijven